Voor ruim 1 op 3 Belgen is beleggen belangrijk voor financiële gemoedsrust

Uit een onderzoek van OpinionWay in opdracht van de internationale vermogensbeheerder BlackRock blijkt dat meer en meer Belgen beleggen als een optie zien voor financiële gemoedsrust. Alleen durft nog niet iedereen die stap te zetten. Ze vrezen onder meer om het belegde kapitaal volledig te verliezen.

In het nieuws: Het onderzoek van BlackRock toont aan dat 37 procent van de Belgen beleggen ziet als een belangrijke factor voor financiële gemoedsrust.

  • 60 procent van de respondenten heeft al belegd of is dat van plan. Die trend is meer uitgesproken bij de mannen (67% tegenover 54% bij de vrouwen) en bij de jongeren (75% van de 18-24-jarigen en 72% van de 25-34-jarigen). “Bij de jongeren blijkt uit de cijfers dat beleggen al van bij het begin van de financiële onafhankelijkheid als een aantrekkelijk instrument wordt beschouwd”, verduidelijkt BlackRock.

Obstakels om te beleggen

Zoom in: Er zijn dus veel Belgen die willen beleggen, maar dat niet doen omdat ze enkele obstakels vrezen.

  • De belangrijkste argumenten die de Belgen op tafel leggen om niet te beleggen zijn: de vrees om al het geïnvesteerde geld te verliezen (78%), de complexiteit van de financiële producten (73%) en het gevoel de financiële mechanismen niet te begrijpen (70%).
    • Wat blijkt nog: vrouwen zijn gevoeliger voor die obstakels dan mannen. 71 procent (tegenover 55% van de mannen) meent dat beleggen moeilijk is en 78 procent zegt de financiële mechanismen niet goed te begrijpen (tegenover 62% van de mannen).
  • Voorst blijkt uit het onderzoek dat de respondenten denken dat je pas kan beleggen als je over een vrij groot bedrag beschikt. Ze schatten dat je gemiddeld 13.875 euro nodig hebt.
    • Nochtans bieden verschillende banken beleggingsproducten aan waarbij je al vanaf 50 of 100 euro (per maand) kunt starten met beleggen. Beleggen is dus niet exclusief voor de grote vermogen.

Details: Velen geven aan dat ze zouden willen beleggen als enkele obstakels worden weggewerkt.

  • 76 procent van de Belgen zegt dat een gemakkelijk te begrijpen beleggingsoplossing hen ertoe zou kunnen aanzetten om geld te beleggen.
  • 75 procent zou zich aangespoord voelen door een oplossing met een eenvoudig mechanisme en 62 procent door de mogelijkheid om online te beleggen.
    • Het online beheer van beleggingen is een opportuniteit die vooral de jongere generatie aanspreekt (70% van de respondenten onder de 35 jaar, tegenover 55% van de 50-plussers), en ook de mannen (67% tegenover 57% van de vrouwen).
  • “Financiële educatie lijkt essentieel om de Belgen aan te zetten tot beleggen, samen met gemakkelijk te begrijpen en vlot toegankelijke beleggingsoplossingen. De beheersing van de financiële basisconcepten en van eenvoudige beleggingsprincipes – beleggen op lange termijn, beleggingsrisico’s en -doelstellingen bepalen, regelmatig beleggen, zelfs al zijn het maar kleine bedragen – zou hen het gevoel geven dat ze hun financiële toekomst beter onder controle hebben”, merkt Estelle Castres, Algemeen Directeur van BlackRock voor Frankrijk, België en Luxemburg, op.

Belgen bezorgd over de economische uitdagingen

Ook dit: Tot slot blijkt uit het onderzoek van BlackRock dat de grote economische uitdagingen van het moment de Belgen bezighouden.

  • De meerderheid, in het bijzonder de huishoudens met een lager inkomen, zegt bezorgd te zijn over de prijsstijgingen (86%), gevolgd door de uit de hand lopende overheidsfinanciën (70%), de ecologische transitie (62%) en de economische vertraging (66%). Tegen deze achtergrond zegt 52 procent van onze landgenoten zich geen financiële zorgen te maken, een percentage dat aanzienlijk toeneemt bij de categorie van de Belgen die beleggen (67%).

Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn dagelijkse nieuwsbrief.


Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.