Volvo betreedt met Polestar 2 arena van elektrische luxewagens, en doet dat met verve

De Polestar 2 is een nieuwkomer in het elektrische premiumsegment. De vergelijking met dat andere bekende elektrische merk, Tesla, is evident. De Polestar 2 lijkt alvast niet te moeten onderdoen voor wat zo’n beetje de referentie in elektrisch rijden is geworden.

Polestar, het voormalige sportmerk van de Zweedse autobouwer Volvo, heeft zichzelf via de hybride Polestar 1 heruitgevonden. Het resultaat is de Polestar 2, een volledig elektrische wagen. Geen goedkope: aan 60.000 euro voor deze editie maakt Polestar zich sterk dat ze de premium-categorie aankunnen. Dat lukt ook opvallend goed.

Wij reden een dagje rond met de Polestar 2. Die heeft een aantal leuke features, zoals one-pedal-driving, die in drie standen beschikbaar is. Daarmee remt u alvast bij zodra u het gaspedaal lost. Even wennen, maar zeer aangenaam. Polestar 2 heeft ook een Europese primeur beet: Android als besturingssysteem voor de console.

Performance

Maar eerst en vooral moet ie natuurlijk rijden. Met een versnelling van 0 naar 100 kilometer per uur op 4,9 seconden vergeet Polestar zijn sportieve roots niet. Om toch te vergelijken: de Tesla Model S doet zowat hetzelfde, maar kan in Insane Mode van 0-100 in 3,2 seconden. Toch: in deze prijsklasse een goede prestatie. De CEO wil met de Polestar 2 elektrisch rijden leuk maken en daar is de auto duidelijk op gebouwd. Ook het one-pedal-systeem werkt prima en went snel, al kan het op zware stand wel schokkerig overkomen.

De term ‘Teslakiller’ duikt snel op wanneer er nieuwe elektrische luxewagens worden gelanceerd. Of deze Polestar die titel verdient, zal de toekomst moeten uitwijzen. Voor 60.000 euro krijgt u in ieder geval een behoorlijk rijbereik, tussen de 400 en 600 kilometer afhankelijk van de snelheid. In alle eerlijkheid lijkt die 600 kilometer wat ruim gemeten, maar voor een Belgische pendelrit of occasionele citytrip is het prima. Veel zorgen maken over uw bestemming bereiken, hoeft niet. En opnieuw een vergelijking met de Model S: daar rijdt u ook maximaal 600 kilometer mee.

Rijden doet ie alvast uitstekend. Even plankgas geven duwt meteen uw hoofd in het kussen, de maximumsnelheid is 205 kilometer per uur, geruisloos. Maar ook in de stad rijdt de Polestar 2 vlot. De one-pedal-drive is bijzonder aangenaam, zeker in druk stadsverkeer. En de achteruitparkeercamera doet het prima. Polestar werkt samen met Volvo, dat is te merken. Het bedrijf weet duidelijk hoe een degelijke auto gemaakt wordt.

Snufjes en Android

Tegelijk zitten er leuke snufjes aan de Polestar 2 die standaard in de prijs zitten. Dode hoek-sensoren op de minimalistische achteruitkijkspiegels. Android die de temperatuur regelt met een OK Google-commando. Handig: die berekent ook meteen hoeveel batterij u verbruikt om op bestemming te raken. Voor u het vraagt: ja, Waze zal te downloaden zijn. Ook een tankstation vinden is geen probleem. Extra fijn is het dashboardscherm, dat toelaat om eenvoudig de aanwijzingen te volgen terwijl er andere apps openstaan.

Ook fijn is de zetelverwarming op de achterbank en het vooruitzicht om op de Android-console ook YouTube te kunnen zetten zodat die achterbank geëntertaind blijft. Leuke bonus: het panoramadak zit standaard in de prijs inbegrepen. Dat geldt trouwens voor zowat alle snufjes. Enkel een trekhaak kost extra.

Maar hoe zit-ie dan? Een aangename rij-ervaring is het wel. De Polestar 2 doet exact wat u verwacht van een auto in dit segment en kan op dat vlak concurreren met de dieseledities in dezelfde prijscategorie. De wagen voelt ruim en heeft veel plaats in de koffer. Die gaat trouwens open met een voetsensor en aangezien het een fastback is, krijgt u meer manoeuvreerruimte dan in een sedan.

Design: supersimpel

Qua design heeft Polestar heel duidelijke keuzes gemaakt. Thomas Ingenlath was zelf nog designer en heeft een duidelijke vinger in de pap. De Polestar 2 is erop gebouwd om zo eenvoudig mogelijk te werken en het design is dan ook minimalistisch. Dat trekt zich door in de randloze achteruitkijkspiegels en de sobere inrichting, op de felgele gordels na dan.

Dat zal niet iedereen bekoren: in het slechtste geval vindt u de Polestar 2 een beetje zakelijk aandoen. Elektrisch rijden heeft nog een vrij hoge rock-and-roll factor en die minimalistische look haalt dat er net weer wat uit.

Toch is dat geen slecht nieuws. De wow-factor kan u eventueel opkrikken met de beschikbare interieurs, maar de simpliciteit is bewust. Dat werkt, want de Polestar 2 is een uitstekend model om elektrisch toch de kans te geven, net omdat hij zo eenvoudig is. Een handleiding heeft u bijvoorbeeld niet nodig. Daarmee geeft Polestar zichzelf als merk wel een grote kans: niet alleen de early adopter kan ermee rijden.

Hier is de volledige voorstelling van de Polestar 2.

Meer