De Duitse autobouwer Volkswagen wil een betaalbare elektrische auto op de markt brengen. De meeste concurrenten hebben immers vooral grotere sedans, suv-modellen en pickups in hun portfolio. Dat laat op de markt, vooral in Europa en Azië, echter nog opportuniteiten vrij voor kleinere elektrische wagens.
Op dat marktgedeelte zou Volkswagen zich volgens de nieuwssite Automotive News willen toespitsen met de bouw van modellen die voor minder dan 20.000 euro te koop zouden kunnen worden aangeboden.
Seat
Oorspronkelijk had Volkswagen voorzien dat zijn portfolio kleinere elektrische wagens onder de vleugels van zijn Spaanse dochtermerk Seat op de markt zouden worden gebracht. Op die manier zouden elektrische versies van modellen zoals de VW Up, Skoda Citigo en Seat Mii worden samengebracht.
Het Duitse concern is op die intenties nu echter teruggekomen. Volkswagen heeft immers recent aangekondigd zijn strategie rond merken, productiesystemen en markten bij te willen sturen. De herschikking zou onder meer aan de evoluties op de Chinese markt zijn gelinkt.
Bedoeling was immers dat Seat zich samen met de Chinese groep JAC Motors op de bouw van auto’s met een elektrische aandrijving zou toeleggen. Door de dalende verkoop op de Chinese markt zouden die plannen echter zijn opgeborgen.
Betaalbare elektrische modellen zouden daardoor onder de naam van het hoofdmerk Volkswagen worden gelanceerd. Een definitieve beslissing hierover moet volgens Automotive News echter nog worden genomen.
Stadswagen
Het bedrijf wil bij de productie van de goedkope elektrische auto beroep doen op het platform dat ook de ID.3 bouwt. Om echter onder de prijsdrempel van 20.000 euro moet daarbij een kostenbesparing van 33 procent worden gerealiseerd.
Onder meer zou daarbij gezocht worden of het mogelijk zou zijn om kleinere elektrische motoren in te bouwen. Ook zou gekeken worden naar mogelijke alternatieve batterij-configuraties.
Met de kleinste batterij zou de auto, die als stadswagen zou worden ontworpen, een bereik van ongeveer 200 kilometer hebben. Een zwaardere versie zou die afstand nog met 50 procent kunnen opvoeren.