Key takeaways
- Volkswagen wil in 2027 een budgetvriendelijke elektrische auto van 20.000 euro op de markt brengen.
- Experts vragen zich af of dit nieuwe model de moeizame prestaties van Volkswagen echt kan redden.
- Het bedrijf staat voor uitdagingen om winst te maken vanwege de hevige concurrentie.
Volkswagen wil in 2027 een budgetvriendelijke elektrische auto van 20.000 euro op de markt brengen. Experts vragen zich echter af of dit nieuwe model de worstelende prestaties van de automaker echt kan redden. Dit meldt de Berliner Zeitung.
2024 bleek een uitdagend jaar voor Volkswagen, de grootste autofabrikant van Duitsland. Het bedrijf leverde slechts 9,03 miljoen voertuigen af, een daling van 2,3 procent ten opzichte van 2023. Hoge productie- en arbeidskosten dreigden zelfs met tijdelijke fabriekssluitingen in Duitsland, die ternauwernood werden afgewend door onderhandelingen met de vakbond IG Metall.
Volkswagen ziet verkoop elektrische voertuigen afnemen
Hoewel Volkswagen marktleider blijft voor elektrische voertuigen (EV’s) in Duitsland, verkocht het bedrijf in 2024 ongeveer 12 procent minder EV’s dan het jaar ervoor, met 62.108 verkochte exemplaren. Het bedrijf heeft goede hoop op zijn nieuwe elektrische auto van 20.000 euro, die in 2027 op de markt moet komen, als een potentieel keerpunt voor zijn EV-strategie.
Tijdens een recente bijeenkomst van Volkswagen-werknemers achter gesloten deuren in Wolfsburg werd de eerste ontwerpschets van de aanstaande ID.1 onthuld. Thomas Schäfer, CEO van het merk Volkswagen, benadrukte tijdens de bijeenkomst de plannen voor de toekomst van het kernmerk en benadrukte dat het van cruciaal belang is om e-mobiliteit voor iedereen toegankelijk te maken. Hij verwees naar het nieuwe model als “de Champions League van de autofabricage”.
Visie van experts
Stefan Bratzel, auto-expert en hoofd van het Center of Automotive Management (CAM), erkent de noodzaak van een budgetvriendelijke EV om een breder klantenbestand aan te trekken en te voldoen aan de steeds strengere CO₂-emissiegrenzen. Hij bekritiseert echter de vertraging bij het op de markt brengen van deze auto en noemt verschillende tegenslagen, waaronder uitdagingen bij de softwareontwikkeling. Hij twijfelt aan het vermogen van Volkswagen om winst te maken met een auto met een prijs onder de 20.000 euro, gezien de hevige concurrentie, met name uit China.
Ferdinand Dudenhöffer, een andere industrie-expert, benadrukt het belang van waar het nieuwe model zal worden geproduceerd. Hoewel hij de mogelijkheid van productie in Duitsland erkent, afhankelijk van de succesvolle voltooiing van Volkswagen’s eigen batterijcellenfabriek in Salzgitter, suggereert hij ook alternatieve locaties zoals Tsjechië of Spanje voor kosteneffectieve productie. Dudenhöffer sluit China niet uit als productiehub vanwege de bestaande voordelen op het gebied van batterijproductie en digitalisering. Hij benadrukt echter dat dit zou afhangen van het standpunt van de EU over tarieven tegen Chinese EV’s.
Experts blijven sceptisch
Hij speculeert dat de nieuwe EV waarschijnlijk een beperkte actieradius zal hebben, waardoor hij vooral geschikt is voor bestuurders in de stad. Dudenhöffer denkt dat grotere verkoopvolumes zullen komen van SUV’s en middenklassers, omdat de marges in het segment van kleine auto’s over het algemeen lager zijn.
Ondanks een aanzienlijke stijging van het aantal registraties van batterij-elektrische voertuigen (BEV) in januari 2025 ten opzichte van het jaar daarvoor, blijven experts sceptisch over de vraag of de Duitse markt alleen de crisis kan oplossen waarmee Duitse autofabrikanten te maken hebben. Wulf Schlachter, oprichter en CEO van DXBe Management, een wereldwijd bedrijf dat gespecialiseerd is in laadinfrastructuur, suggereert dat de “glorieuze tijden” voorbij zijn en dat fabrikanten zich nu moeten aanpassen aan een nieuwe realiteit. Hij stelt dat een succesvolle lancering van één model onvoldoende is om de crisis aan te pakken en benadrukt de noodzaak van duidelijke toezeggingen voor elektrische mobiliteit van zowel autofabrikanten als beleidsmakers.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!