De Duitse autogroep Volkswagen wil de volgende jaren belangrijke investeringen in elektrische mobiliteit en digital oplossingen doordrukken. Dat heeft Herbert Diess, topman van Volkswagen, tijdens de algemene vergadering van het Duitse autoconcern aangekondigd.
Nochtans is Volkswagen, net zoals de rest van de autosector, door de coronacrisis zwaar getroffen. Bovendien moet het Duitse concern nog altijd afrekenen met de impact van het emissieschandaal dat bij het bedrijf vijf jaar geleden aan het licht kwam. Die problemen mogen volgens Diess echter de toekomst van Volkswagen niet in het gedrang brengen.
Versnelling
‘De herstructurering van het bedrijf zal door de coronapandemie niet worden vertraagd,’ verduidelijkte Diess. ‘De crisis zal daarentegen voor een versnelling van de transformatie aanleiding geven.’ Volkswagen wil de volgende vier jaar daarbij een bedrag van 14 miljard euro investeren in de ontwikkeling van zijn digitale activiteiten en zelfrijdende voertuigen.
Over diezelfde periode wil het concern bovendien nog eens 33 miljard euro reserveren voor de verdere versterking van zijn activiteiten in elektrische mobiliteit. Volkswagen wil immers wereldwijd marktleider worden in elektrische aandrijving.
Het bedrijf zegt daarbij dat de Chinese markt in die ontwikkelingen onmogelijk kan worden genegeerd. ‘De groei van de Chinese automarkt zal de volgende tien jaar vooral door elektrische wagens worden bepaald,’ betoogde Diess.
De Duitse autobouwer maakte recent al bekend de volgende vier jaar in China minstens 15 miljard euro te zullen investeren in de ontwikkeling van technologieën rond elektrische mobiliteit.
Porsche
Alle grote merken van de Volkswagen Group zullen in de transformatie naar de elektrische mobiliteit van de toekomst worden betrokken. Sportwagenbouwer Porsche zal volgens Diess echter het speerpunt van die beweging worden.
‘Geen enkel ander merk van de Volkswagen Group heeft grotere ambities op het gebied van elektrisch aandrijving dan Volkswagen,’ betoogde Diess. Tegen midden dit decennium zou meer dan de helft van de volledige portfolio van Porsche met een elektrische aandrijving moeten zijn uitgerust.