De Duitse autoreus Volkswagen heeft volgens Bloomberg een bestelling van 4 miljard dollar geplaatst voor LIDAR-sensoren bij het Israëlische bedrijf Innoviz Technologies. Volgens de CEO van Innoviz, Omer Keilaf, bestaat de kans dat Volkswagen in de toekomst nog meer sensoren zal aanschaffen.
LIDAR, kort voor ‘Light Detection And Ranging’, is een technologie die voertuigen moet helpen hun omgeving te observeren door laserpulsen te gebruiken om de afstand tot een object of een oppervlakte te bepalen. De sensoren zijn een belangrijk onderdeel van de race om zelfrijdende wagens te ontwikkelen.
Aanvankelijk lag de kostprijs van LIDAR-systemen echter heel hoog, waardoor massa-adoptie tot nu toe is uitgebleven. Maar de laatste jaren is zowel de kost van de ontwikkeling als de productie omlaag gegaan, waardoor LIDAR nu een steeds populairdere optie wordt voor autobedrijven.
Dat Volkswagen daar 4 miljard aan uitgeeft, is een duidelijk teken dat het de productie van zelfrijdende auto’s serieus neemt. Onder de voorwaarden van de deal zal het bedrijf in de komende jaren 5 tot 8 miljoen voertuigen voorzien van LIDAR-systemen. Die zullen vanaf het midden van dit decennium van de lopende band rollen.
De race naar zelfrijdende wagens
Volkswagen is lang niet de enige autoproducent die zelfrijdende wagens probeert te ontwikkelen. Zo goed als elke wagenfabrikant waagt zich daar aan en zelfs bedrijven die traditioneel geen wagens produceren, zoals Apple, Google en Uber, doen mee aan de race. Ook in China zetten merken als Xpeng en Baidu sterk in op zelfrijdende technologie. Xpeng heeft daarvoor onlangs de handen in elkaar geslagen met het e-commercebedrijf Alibaba.
De manier waarop zij dat doen is voor elk bedrijf verschillend. Niet iedereen gebruikt daarbij LIDAR-systemen. Een van de bekendste merken die zelfrijdende technologie ontwikkelt, Tesla, is daar een voorbeeld van. Het gebruikt sinds begin 2022 helemaal geen radarmodules meer, maar wil in de plaats puur op visuele data vertrouwen.
Hoewel het bedrijf in het verleden proeven uitvoerde met LIDAR, zei CEO Elon Musk dat de technologie een “hopeloze onderneming” is. Merken die de op laser gebaseerde systemen gebruiken, zouden “gedoemd” zijn, klonk het in 2019 tijdens Tesla Autonomy Day, een tentoonstelling van de zelfrijdende technologie van het bedrijf. “Het is alsof je een heleboel dure aanhangsels hebt. Eentje is slecht, maar nu heb je er een heleboel. Het is belachelijk, je zult het zien.”
(ns)