De Duitse autobouwer Volkswagen zal bij de productie van elektrische wagens niet voor zijn Amerikaanse rivaal Tesla moeten onderdoen, maar om gelijke tred te houden zullen wel een aantal inspanningen moeten worden gedaan. Dat heeft Herbert Diess, chief executive van de Volkswagen Group, gezegd naar aanleiding van de presentatie van de resultaten die het Duitse autoconcern het derde kwartaal van dit jaar heeft laten optekenen.
Diess maakte daarbij duidelijk dat Volkswagen tot verdere kostenbesparingen zal moeten overgaan. Daarbij zal wellicht ook het personeel in het hoofdkantoor in Wolfsburg niet gespaard kunnen blijven.
Nieuwe maatstaf
Tesla legt de laatste hand aan zijn productievestiging in Grünheide, een gemeente in de buurt van Berlijn. De fabriek zou jaarlijks 500.000 elektrische wagens moeten produceren. Bij die activiteit zouden ongeveer 12.000 werknemers worden betrokken. Volkswagen heeft in Wolfsburg 25.000 medewerkers om 700.000 wagens per jaar te bouwen.
“De fabriek van Tesla in Grünheide zet een nieuwe maatstaf op het gebied van productiviteit, snelheid en efficiënt beheer”, gaf Herbert Diess daarbij aan. “Deze cijfers maken duidelijk dat Volkswagen een personeelsreductie zal moeten doorvoeren om zijn concurrentievermogen tegenover Tesla te kunnen handhaven.”
De druk van de chief executive om de efficiëntie van de fabriek in Wolfsburg op te voeren, heeft bij de personeelsvertegenwoordiging kwaad bloed gezet. Onder meer Daniela Cavalla, voorzitter van de ondernemingsraad bij Volkswagen, reageerde geïrriteerd.
Cavalla hekelde daarbij het feit dat Diess een reis naar de Verenigde Staten had aangekondigd om met investeerders te praten terwijl op hetzelfde ogenblik in Wolfsburg een belangrijke personeelsvergadering op de agenda stond. De kritiek heeft de topman aangezet om zijn Amerikaanse reis af te blazen, zodat hij de vergadering met het personeel zou kunnen bijwonen.
Wachtlijsten
De Volkswagen Group boekte tijdens het derde kwartaal van dit jaar een omzet van 56,9 miljard euro. Dat betekende een daling met 4 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst liep echter wel met 5,6 procent op tot 2,9 miljard euro.
De verkoop viel met 24,4 procent terug tot ruim 1,97 miljoen wagens. Bij de productie was er, te wijten aan een tekort aan computerchips, sprake van een inkrimping met 35,1 procent tot ruim 1,5 miljoen exemplaren.
Over de eerste negen maanden van dit jaar realiseerde Volkswagen een verkoop van 7 miljoen wagens, tegenover een afzet van ruim 6,5 miljoen exemplaren dezelfde periode vorig jaar.
“De aanhoudende chiptekorten hebben de winst van Volkswagen tijdens het voorbije kwartaal met bijna 500 miljoen euro uitgehold”, betoogt Diess. “De productie viel met 800.000 exemplaren terug. Nochtans blijkt de vraag bij de consument bijzonder hoog.”
“Alleen al in West-Europa is er sprake van een wachtlijst voor meer dan één miljoen wagens. Bij de elektrische Porsche Taycan wachten inmiddels al meer dan tienduizend chauffeurs op hun wagen.”
Om de productie van elektrische wagens op te drijven, zal de fabriek van Volkswagen in Wolfsburg grondig worden aangepast.
(bzg)