Hoe Barcelona er ondanks een financiële kater toch in slaagt toppers als Lewandowski vast te leggen

De Catalaanse voetbalclub Barcelona FC heeft een deel van zijn productiehub Barça Studios verkocht voor 100 miljoen euro, in een poging om zijn financiën op te krikken en om de recentelijk getekende spelers in te kunnen schrijven bij LaLiga, de Spaanse voetbalcompetitie.

Clubvoorzitter Joan Laporta kondigde maandag aan dat de club een belang van 25 procent in Barça Studios heeft verkocht aan Socios.com, een blockchain-provider in de sport- en entertainmentbusiness. Via Socios kunnen clubs de interactie met hun achterban vergroten en via de verkoop van Fan Tokens, een soort digitale activa gebaseerd op crypto, extra inkomsten genereren.

Het geld dat met de verkoop vrijkomt moet Barça in staat stellen om aan de financiële eisen van de Spaanse voetbalcompetitie te voldoen. “We hebben onlangs 25 procent van de eigendomsrechten van Barça Studios verkocht, hiervoor is in totaal 100 miljoen euro betaald”, aldus Laporta

Mede dankzij de verkoop van het productieplatform kunnen de nieuwe aanwinsten van de club, waaronder de iconische Robert Lewandowski, worden ingeschreven in de Spaanse voetbalcompetitie.

“Nu hebben we er alles aan gedaan wat nodig was om ze met ons mee te kunnen laten spelen. Er heerst op dit moment optimisme en vertrouwen dat het ons lukt om iedereen in te schrijven”, zegt Laporta.

De club gaf recentelijk meer dan 160 miljoen euro uit aan de spelers Robert Lewandowski (Bayern München), Raphinha (Leeds), Jules Koundé (Sevilla FC), Andreas Christensen (Chelsea), ondanks dat het tot voor kort in financiële moeilijkheden verkeerde.

Extra geld binnenhalen

Ondanks het goede nieuws ligt Laporta niet volledig buiten schot. De clubvoorzitter wordt bekritiseerd voor het belasten van de toekomst van de club met zijn huidige tactiek om nieuw geld te vinden. Barcelona had namelijk al 25% van zijn Spaanse televisierechten voor de komende 25 jaar verkocht voor 667 miljoen euro aan het Amerikaanse investeringsfonds Sixth Street.

“Het risico is onder controle,” zei Laporta. “We moeten de club redden en de mogelijkheid hebben om nieuwe spelers binnen te halen.”

Daarnaast heeft de Catalaanse club een lening van 595 miljoen euro afgesloten bij de investeringsbank Goldman Sachs en een sponsordeal gesloten met Spotify voor 435 miljoen euro. Het merk van de streamingdienst prijkt sinds het seizoen 2022-2023 trots op het shirt van de club en is zelfs verwerkt in de naam van het legendarische stadion, dat tegenwoordig Spotify-Camp Nou heet.

Spotify-CEO Daniel Ek meldde zich vorig jaar nog om de Londense club Arsenal te kopen, maar dat ging niet door.

Grote berg schuld

Het wanbeleid waarvan de vorige voorzitter Josep Bartomeu de schuld kreeg, in combinatie met de gevolgen van de COVID-19 pandemie, liet de club achter met een schuld van meer dan 1,3 miljard euro. Het lukte de club echter om in bijna twee jaar tijd volledig schuldenvrij te worden, waardoor het opnieuw nieuwe sportieve ambities durft uit te spreken.

Omdat de club niet in het bezit is van een rijke eigenaar, maar van leden en fans, moet het daarom op een creatieve manier financiële mogelijkheden zoeken. “Er is een nieuwe zakenwereld en om daarin kunnen concurreren, moeten we sterk inzetten op digitale innovatie”, zei Laporta begin maart.

De club is zodoende actief op zijn eigen metaverse, onder meer met NFT’s en crypto. Op deze manier hoopt Barça fans wereldwijd te verzamelen op een centrale plek online. De slogan “Mes Que un Club” – meer dan een club – lijkt zo steeds relevanter te worden.

Laporta, die tussen 2003 en 2010 een van meest succesvolle periodes uit de geschiedenis van FC Barcelona leidde, werd vorig jaar voor een tweede ambtsperiode bij de Catalaanse club verkozen, nadat het vorige bestuur vanwege de verslechterende financiën en een aantal andere controverses ontslag had genomen.

(kg)

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20