Vliegtuigtickets waren nooit duurder, maar de sector kan de vraag amper aan

Vliegtuigtickets waren nooit duurder, maar de sector kan de vraag amper aan
Vliegtuigtickets waren nooit duurder, maar de sector kan de vraag amper aan (Foto: Gerrie van der Walt via Unsplash)

Ondanks de vertraging van de globale economie zijn de prijzen voor vliegtickets met 30 procent gestegen. Olivier Jankovec, directeur-generaal van de sectororganisatie voor luchthavens ACI Europe, roept op tot een onderzoek.

Waarom is dit belangrijk?

De pandemie bracht de reissector tot stilstand. Luchtvaartmaatschappijen schrapten bestemmingen en zetten minder vliegtuigen in. Maar de toegenomen vraag na de pandemie en een beperking van het aanbod hebben de prijzen van vliegtickets snel doen exploderen.

In het nieuws. In de Financial Times vraagt Jankovic om een onderzoek naar de gestegen prijzen. Hij benadrukt dat hij niet pleit voor een beperking van de ticketprijzen.

  • Wel is de vraag gerechtvaardigd waarom luchthavens hun landingsrechten hebben moeten beperken, terwijl luchtvaartmaatschappijen vrij hun prijzen kunnen bepalen.

Vliegen wordt enkel duurder

Zoom in. Een onderzoek is niet evident: nationale regelgevers hebben de bevoegdheid om landingsrechten van luchthavens te beperken.

  • Luchthavens worden nog steeds beschouwd als natuurlijke monopolies, waardoor stevige regelgevende controle op de prijszetting zich opdringt.
  • Op de manier waarop luchtvaartmaatschappijen hun prijzen zetten, hebben ze echter geen impact.
  • Jankovic krijgt vanuit de sector alvast de wind van voren. Airlines for Europe, een organsatie die o.a. easyJet, Ryanair en British Airways vertegenwoordigt, zegt in een reactie dat concurrentie onder luchtvaartmaatschappijen “heeft bijgedragen aan betaalbare vliegtarieven en betaalbaar vliegen voor miljoenen Europese consumenten”.
  • Beterschap moet niet snel worden verwacht. Ryanair-CEO Michael O’Leary zei in april nog dat tickets enkel duurder zullen worden.
  • Vanaf 2024 begint ook de geleidelijke afschaffing van de gratis CO2-rechten voor luchtvaartmaatschappijen, een syseem dat in 2026 volledig op de schop zal gaan. 
    • Volgens luchtvaarteconoom Wouter Dewulf (UAntwerpen) zal de prijs van een vliegticket in ons land daardoor volgend jaar met 20 euro stijgen. “Het zal vooral gevoeld worden door lagekostenmaatschappijen als Ryanair. Op een vliegticket van 40 euro is een extra kost van 20 euro een groot verschil”, klonk het.

Ook luchthavens boekten eerste winst sinds 2019

Zoom out. Ook de luchthavens profiteren van het massatoerisme.

  • Volgens ACI Europe bedroeg de gecombineerde nettowinst van de luchthavens in Europa in 2022 ruim 6,4 miljard euro. Het was de eerste keer dat winst werd geboekt sinds 2019, al werd dit deels bereikt door een aanzienlijke verlaging van kapitaalinvesteringen.
  • Het aantal steden dat verbonden is door luchtvervoer in Europa is sinds 2019 met 16 procent gedaald. Luchtvaartmaatschappijen focussen op de drukste en meest winstgevende routes, wat resulteert in minder opties voor reizigers van kleinere Europese luchthavens.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.