Nieuwe vliegtuigen met een spartaans interieur blijken bij het oversteken van de Atlantische Oceaan de grootste brandstofefficiëntie te bieden. Dat zegt een rapport van de International Council on Clean Transportation (ICCT), gebaseerd op een analyse van de Noord-Atlantische operaties van twintig luchtvaartmaatschappijen.
Het onderzoek, waarbij de afgelegde passagierskilometers per liter brandstof werden gemeten, identificeerde Norwegian Air Shuttle als de meest brandstofefficiënte operator op de Noord-Atlantische routes. Aan het andere einde van het spectrum staat British Airways.
Dreamliner
Uit de resultaten blijkt dat Norwegian met een liter brandstof één passagier 44 kilometer ver kan brengen. Bij British Airways valt die afstand terug tot amper 27 kilometer. Norwegian deed op zijn vluchten vooral beroep op de nieuwe Dreamliner 787-8 van Boeing, die op ecologisch gebied superieure prestaties biedt. De verouderende B747-400 was bij British Airways het toestel bij uitstek op de Noord-Atlantische routes.
“Norwegian heeft veel exemplaren van het type Dreamliner in zijn vloot opgenomen,” verklaren de onderzoekers. “Dat is onderdeel van een agressieve uitbreiding van zijn activiteiten in de Verenigde Staten.”
In het rapport wordt ook gewezen op de impact van luxecabines en premium categorieën. De onderzoekers wijzen erop dat Norwegian en Wow Air, die de lijst aanvoeren, weinig op luxe zijn gericht. Dat is daarentegen wel het geval bij maatschappijen die zich onderaan de efficiëntie-rangschikking bevinden – zoals British Airways en Deutsche Lufthansa – en die vaak ruimere zitplaatsen aanbieden in grote viermotorige vliegtuigen met een gigantisch brandstofverbruik.
Luxe
British Airways wijst erop dat het onderzoek het grotere aandeel van het premium-verkeer op de Noord-Atlantische routes weerspiegelt. Bovendien zegt de Britse maatschappij het brandstofverbruik het voorbije decennium met 10 procent te hebben teruggebracht. Woordvoerders merken daarbij op dat de maatschappij zwaar in moderne en zuinige vliegtuigen van zowel Boeing als Airbus investeert.
British Airways zegt tegen eind dit decennium meer dan honderd nieuwe vliegtuigen te hebben aangekocht. De maatschappij voegt eraan toe goed op weg te zijn om tegen het midden van het volgende decennium de uitstoot van koolstofdioxide met 25 procent te kunnen verminderen.
Gemiddeld lieten de maatschappijen uit het onderzoek een score van 34 kilometer neerkwam. Dat komt ook overeen met het verbruik van American Airlines (33 kilometer) en Delta Air Lines (34 kilometer), de twee grootste luchtvaartmaatschappijen van de wereld. United Continental lag met 31 procent onder dat gemiddelde.
De drie Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vertegenwoordigden vorig jaar gezamenlijk 39 procent van de totale capaciteit van de luchtvaartmaatschappijen op de Noord-Atlantische routes. Met een aandeel van 25 procent in de ingezette vloot, was de Airbus A330 het meest populaire toestel op de routes.