NEOM in Saudi-Arabië bestelt vliegende elektrische schepen

Het NEOM, een toekomstig stedelijk project in Saudi-Arabië, ontvangt een vloot elektrische draagvleugelboten die passagiers over het futuristische stad zullen vervoeren. Dit is een volgende stap in de richting van duurzame stedelijke mobiliteit in de regio. NEOM heeft acht Candela P-12 schepen besteld, de eerste elektrische draagvleugelboten ter wereld, om het geplande waternetwerk van de stad te onderhouden.

De bestelling van NEOM is de grootste in de geschiedenis van Candela. Gustav Hasselskog, CEO en oprichter van het bedrijf, legt uit dat de P-12 is ontworpen om emissievrije transportsystemen over water te realiseren.

De eerste serie van acht schepen staat gepland voor levering in 2025 en begin 2026. “We zijn er bijzonder trots op dat we een scheepssysteem kunnen leveren dat is ontworpen met zowel de passagiers als het milieu in gedachten”, zegt Hasselskog. “Korte wachttijden, snelle verbindingen en een zeer plezierige ervaring zonder het milieu te belasten met wakes, uitstoot en lawaai zullen een revolutie teweegbrengen in de manier waarop we over water reizen.”

Een sprong voorwaarts

De Candela P-12 belooft een revolutie van zeetransport. Met behulp van computergestuurde onderwatervleugels, of draagvleugels, verbruiken deze schepen 80 procent minder energie dan conventionele schepen van vergelijkbare grootte. In tegenstelling tot oudere systemen met grote, langzame en energie-inefficiënte veerboten, biedt de Candela P-12 een compactere en snellere oplossing. Het maakt frequentere vertrektijden en snellere reizen voor passagiers mogelijk.

Met een topsnelheid van 25 knopen en een actieradius van meer dan twee uur is de P-12 momenteel het snelste en langst varende elektrische passagiersschip. De elektrische Candela C-POD motoren, geplaatst in onderwater pods, werken met een minimum aan lawaai en verstoring voor zeedieren.

Uit een levenscyclusanalyse van het KTH Royal Institute of Technology in Stockholm blijkt dat een P-12 schip gedurende zijn levensduur 97,5 procent minder CO2 zou uitstoten dan een conventioneel dieselschip van dezelfde grootte. Dit sluit aan bij de visie van NEOM op duurzame stedelijke ontwikkeling.

De belangrijkste punten

• Het NEOM heeft acht elektrische draagvleugelboten besteld voor vervoer over water.
• De bestelling is de grootste in de geschiedenis van Candela.
• De P-12 verbruikt 80 procent minder energie dan conventionele schepen van vergelijkbare grootte.
• Het schip heeft de titel voor het snelste en langst varende elektrische passagiersschip.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.