Vliegen is afgelopen zomer zo’n 30 procent duurder geworden: kan Europa daar iets tegen doen?

De tijd van goedkope vluchten is echt voorbij. En dat is ook de Europese Commissie niet ontgaan. Die oefent druk uit op de vliegmaatschappijen om de prijsstijgingen binnen de perken te houden, maar meer kan ze niet doen.

Waarom is dit belangrijk?

De grote luchtvaartmaatschappijen hebben hun winsten tijdens de zomer fors zien toenemen dankzij de gestegen tarieven. Maar het lijkt erop dat de Europese burgers zich erbij moeten neerleggen dat de EU niet veel kan doen tegen de opgelopen tarieven. Het doel van regelgevers is om een gulden middenweg te vinden waarbij hun interventie voldoende is om het algemeen belang te beschermen. Dit betekent dat ze met een lichte hand moeten reguleren en zich moeten richten op het vaststellen van regelgevende kaders… In plaats van direct de prijzen te controleren.

In het nieuws: Luchtvaartmaatschappijen verhoogden hun tarieven afgelopen zomer met 20 tot 30 procent ten opzichte van 2019, voor de start van de coronacrisis.

  • Adina Vălean, EU-commissaris voor Transport, zegt tegenover de Financial Times dat de Commissie "de details onderzoekt van wat er precies gebeurt op de markt en waarom."

In de praktijk: We weten al dat deze prijsstijging werd veroorzaakt door onder meer:

  • Een explosieve groei van de vraag na de coronapandemie.
  • Proble
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.