Vlaams theater in Amsterdam experimenteert met peepshowhokjes: ‘Coronaproof’

De Brakke Grond, een initiatief voor Vlaamse kunst in Nederland, voorziet een bijzondere reddingsboei voor het Nederlandse theater. Peepshowhokjes zorgen voor een ietwat speciale, maar 100 procent coronavrije theateravond.

Twee verdiepingen van drie hokjes lang, in een typerende, 20 meter diepe circusopstelling: dat is hoe u binnenkort theater kan kijken in De Brakke Grond. Dat meldt de Nederlandse krant NRC. Zonder naakte dames aan de andere kant van het glas, maar voor Cultuur met de grote C. Het Vlaamse theaterhuis in Amsterdam kwam met een ludieke oplossing voor het coronaprobleem. Van achter glas, in een piepklein hokje maar met de privacy gegarandeerd: het peepshowmodel wordt highbrow.

https://www.instagram.com/p/CBTWoBUi5be/

Peepshowfestival

In de constructie van ruim 20 meter groot zal deze zomer dan ook echt theater gespeeld worden. 96 man per keer, dat is meer dan de meeste theaterhuizen momenteel coronaproof kunnen zetten. En dat drie keer per dag, zes dagen per week, vanaf 5 juli. Goed voor 144 voorstellingen tijdens een theaterfestival. De theaterzomer lijkt bijna gered. Peepshow Palace, zo heet het pop-up theater, opent met een voorstelling van initiatiefnemer De Warme Winkel, daarna komen andere theatermakers aanschuiven.

Er zijn tal van ideeën die coronavrij theater moeten organiseren, maar het peepshowmodel van De Brakke Grond is een van de weinigen dat het gehaald heeft. Ward Weemhoff, van De Warme Winkel, dat samenwerkt met De Brakke Grond, geeft tekst en uitleg bij NRC. Want peepshowtheater is niet voor iedereen.

‘De Warme Winkel is groot geworden in het locatietheater. We speelden in een bunker, in een manege. Als we dit zonder goede reden hadden gedaan, had het cheap gevoeld, maar nu biedt de peepshow een mooi, theatraal podium’, klinkt het bij Weemhoff.

Tweede golf

Een duur podium, dat wel. 64.000 euro kost de peepshowconstructie van De Brakke Grond. Met het festival dat het theaterhuis deze zomer organiseert, en omdat de organisatie gesubsidieerd is, recupereert De Brakke Grond de helft van die som. Een tweede coronagolf zou financieel niet eens zo’n probleem zijn, met andere woorden.

Er is ook interesse van de grote jongens in het theaterwereldje. ‘In september wil het Amsterdam Fringe Festival er graag gebruik van maken’, zegt Lisa Wiegel van De Brakke Grond. ‘En er belde een organisatie uit Brussel.’

Meer