Vlaams Belang lanceert een eigen app om Silicon Valley te omzeilen

Je moet dit het Vlaams Belang wel geven: van de nood is in de media op handige wijze een deugd gemaakt. Immers, de lancering van een eigen app, met ‘nieuws’ los van de mainstream media, werd verkocht als een “innovatie” en een slimme zet. Communicatiespecialisten komen in serieuze kranten zelfs aan het woord om de stap te loven.

  • Wie meegaat in dat verhaal heeft weinig voeling met hoe de online lezersmarkt is geëvolueerd. Een app is voor veel nieuwsmerken al lang niet meer de grote innovatie: voor velen is het zelfs maar de vraag of een app überhaupt nog nodig is. Veel consumptie van nieuws verloopt immers via andere kanalen.
  • Maar daar knelt net het schoentje voor Vlaams Belang: ze waren ooit bijzonder succesvol op Facebook en zijn vandaag nog de grootste partij, qua likes. Maar er komt een einde aan die strategie, dat zien Tom Van Grieken en co zo komen: er is enorme commerciële druk op de grote spelers van Silicon Valley om de meer extreme politieke actoren te bannen van hun platformen.
  • Vlak na zijn nederlaag in de presidentsverkiezingen werd Donald Trump ongenadig afgevoerd door Twitter en Facebook: meer dan een teken aan de wand voor Van Grieken. Facebook is niet langer een duurzame investering voor hem en zijn partij: vroeg of laat worden ze daar ook aan banden gelegd.
  • Het is dus zaak om online een meer ‘rechtstreekse’ band op te bouwen met sympathisanten, leden, en potentiele kiezers. Een app lijkt daar de oplossing, al is dat dus vooral een methode die in de media een aantal jaar geleden werd gehanteerd, maar waar de grote onlinespelers eerder van teruggekomen zijn.

Lees ook:

Tom Van Grieken (Vlaams Belang) provoceert “de linkse leerkrachten”, en krijgt meteen reactie

Meer
Emmanuel Vanbrussel en Kasper Goossens
Laatste update:
Laatste update:
Lees meer...
Markten
BEL20