Een gebrek aan oplaadstations komt vaak naar voor als één van de cruciale hindernissen die een snellere doorbraak van de elektrische auto zou kunnen belemmeren. Ook de lange oplaadtijden blijken vaak een punt van frustratie. Die problemen zullen echter steeds minder zwaar doorwegen. Dat zegt Bengt Halvorsen, hoofdredacteur van de nieuwssite Green Car Reports. Hij wijst daarbij naar cijfers van autobouwer Nissan over Groot-Brittannië.
Volgens die cijfers telt het land inmiddels 9.300 openbare oplaadstations voor elektrische wagens. Daarentegen zijn er nog slechts 8.400 benzinestations beschikbaar voor chauffeurs met wagens op benzine of diesel.
Benzine-woestijnen
“In Groot-Brittannië is het aantal benzinestations de voorbije vijftig jaar aanzienlijk gedaald,” zegt Bengt Halvorsen. “Sommige locaties dreigen daardoor op korte tijd tot benzine-woestijnen te evolueren. In de Londense congestie-zone zijn nog amper vier benzinestations operationeel.”
“Anderzijds heeft Transport for London, het vervoerbedrijf van de Britse hoofdstad, het voorbije jaar meer dan duizend laadpunten geïnstalleerd. Daarnaast is er ook de vooruitgang in de snelheid van de laadtechnologie. Groot-Brittannië telt momenteel al ongeveer zestienhonderd locaties met snelle laadtijden.”
“Momenteel zijn die snelle laadstations nog niet voldoende krachtig om de stoptijden bij de traditionele benzinestations te kunnen beconcurreren,” erkent Halvorsen. “Wel verzekeren de installaties dat een breed scala aan elektrische voertuigen de batterijen in minder dan een uur tijd tot 80 procent van hun totale capaciteit kunnen heropladen. Bij een aantal wagens – zoals het Model 3 van Tesla of de E-tron van Audi – duurt het opladen al veel minder lang.”
Nissan erkent de ommekeer in de verhouding tussen benzinestations en laadpunten pas voor volgend jaar te hebben verwacht. “Er is dan ook sprake van een duidelijke trend,” aldus de autobouwer. Sinds het begin van de jaren zeventig van de voorbije eeuw zijn bijna 80 procent van de Britse tankstations gesloten. Anderzijds telde het land acht jaar geleden slechts enkele honderden laadlocaties.
Volgens het platform Zap-Map, dat autobestuurders locaties met oplaadpunten aangeeft, zijn de voorbije maand elke dag in Groot-Brittannië twee nieuwe locaties met snelle oplaadpunten geopend. Vele tankstations langs de Britse autosnelwegen zijn inmiddels met laadstations uitgerust.
Nieuwe woningen
Onder meer British Petroleum (BP) en Shell zijn gestart met de uitrol van laadpunten in hun Britse vestigingen. Ook Schotland meldt inmiddels meer dan duizend openbaar toegankelijke oplaadpunten ter beschikking te hebben.
In Schotland bedraagt de gemiddelde afstand tussen elke willekeurige locatie en het dichtstbijzijnde oplaadpunt momenteel 2,78 mijl, tegenover 3,77 mijl in Engeland. Centraal Londen heeft bijna half zoveel benzinestations per auto als de Schotse Hooglanden.
De meeste eigenaars van elektrische auto’s laden de batterijen echter thuis op. De Britse regering heeft dan ook recent voorgesteld om in alle nieuwe woningen de installatie van oplaadpunten te voorzien. Londen is een uitzondering, want daar moeten de bewoners vooral op straat parkeren.
Dat heeft Transport for London aangezet op zoek te gaan naar laadpunten langs de openbare weg. Het vervoerbedrijf verwacht dat tegen de helft van volgend decennium tussen vijfendertigduizend en vijftigduizend laadpunten zijn gevraagd.
Halvorsen merkt op dat de Verenigde Staten op het gebied van laadstations bijzonder ver op Groot-Brittannië achterblijven. Volgens het American Alternative Fuels Data Center zijn er in de Verenigde Staten 22.408 laadstations operationeel. Statistieken van het Environmental Protection Agency (EPA) tonen dat het land anderzijds nog altijd 168.000 benzinestations heeft.