Deze week hebben Britse toezichthouders Bitcoinbeurs Luno gedwongen haar advertenties te verwijderen. Dit doet het debat in het Verenigd Koninkrijk oplaaien over de wenselijkheid van reclame voor ‘volatiele beleggingen’, zoals cryptomunten.
Een creatieve reclameslogan van Luno, een in het Verenigd Koninkrijk gevestigde Bitcoinbeurs, is verboden door de Britse Advertising Standard Authority (ASA). Dit meldt zakensite CNBC.
Marketingcommunicatie
Op posters in de Londense metro en op bussen in Londen stond volgende slogan te lezen (vrije vertaling, red.): ‘Als je Bitcoin al ziet in de metro is het tijd om te kopen’.
De ASA eiste snel dat alle advertenties werden verwijderd. De toezichthouder gaf als verklaring dat de campagne er niet in slaagde de risico’s van beleggen in Bitcoin te benadrukken. De reclamecampagne heette ‘onverantwoordelijk’ te zijn.
Luno moet ‘ervoor zorgen dat hun toekomstige marketingcommunicatie voldoende duidelijk maakt dat de waarde van Bitcoin erg volatiel is en zowel kan dalen als stijgen’.
Daarnaast zei de ASA dat Luno moet benadrukken dat zij en de Bitcoinmarkt in het algemeen niet gereguleerd zijn.
Torenhoge beloften
‘Bedrijven die crypto-assets met torenhoge beloften aan beleggers aanbieden, komen onder intensief toezicht te staan. Toezichthouders beginnen zich steeds meer zorgen maken over de risico’s die dit soort beleggingen voor consumenten kunnen opleveren’, liet beleggingsanalist Susannah Streeter optekenen door de BBC.
‘Bovenop het feit dat de koers van cryptovaluta’s extreem volatiel is, zijn de meeste van de munten niet gereguleerd. Dat voegt niet alleen een extra laag van onzekerheid toe, maar betekent ook dat beleggers weinig of geen bescherming hebben tegen fraude,’ vervolgde Streeter.
Het benadrukken van de volatiliteit vinden ze bij Bitcoin Magazine een belachelijk idee. ‘De advertenties onverantwoord noemen, is hypocriet en belachelijk. De meeste bedrijven promoten liever fiatvaluta’s dan Bitcoin. Alle fiatvaluta’s die door centrale banken zijn uitgegeven in de loop van de geschiedenis zijn in snel tempo zijn gedevalueerd. Kijk maar naar de enorme devaluatie van het Britse pond doorheen de jaren.’
‘Bitcoin is het enige middel dat iemands tijd beschermt tegen diefstal. In werkelijkheid is het niet promoten van Bitcoin een onverantwoorde keuze’, besluit het blad voor Bitcoin-stieren.
Lees ook:
- Hoe beleggen in Bitcoin en Ether zonder de cryptomunten te kopen?
- 19 aandelen die een lucratieve brug vormen tussen Bitcoin en de beurs
- 3 redenen waarom de Bitcoin – even – niet meer naar de 60.000 dollar klimt
(jvdh)