Een “heel nieuw segment” van mainstream consumenten is de cryptowereld binnengetreden vanwege… NFT’s. Dat liet Cuy Sheffield, hoofd crypto bij kredietkaartbedrijf Visa, optekenen door de zakensite CNBC.
Visa: “Heel nieuw segment mainstream consumenten betrad dit jaar de cryptomarkt”
Waarom is dit belangrijk?
Non-fungible tokens (NFT’s) blijken over het vermogen te beschikken om nieuwe mensen de crypto-industrie binnen te loodsen. Dat merken ook leidinggevenden van mainstream financiële dienstverleners op. Weer een stap richting de mainstream aanvaarding van cryptotechnologie dus.Heel wat nieuwe mensen zijn de cryptoruimte ingestapt vanwege NFT’s, aldus Sheffield. Mensen die geïnteresseerd zijn in kunst, muziek of cultuur in het algemeen zijn “en masse crypto-wallets aan het opzetten”, klonk het. “Ze zijn enthousiast om hun eigen NFT’s te slaan of andere makers te ondersteunen”, voerde de leidinggevende aan.
“Crypto is cool aan het worden”
Voordat NFT’s dit jaar een hausse kenden, trokken crypto-activa eerder vooral mensen aan die geïnteresseerd waren in goud en financiën. Dat zei Sheffield tijdens een paneldiscussie op het Singapore Fintech Festival op maandag.
“Crypto is cultureel aan het worden, het is cool aan het worden,” voerde hij aan.
“Vroeger was het zo dat als je in crypto investeerde, je een beetje raar was.”
Maar de functie van een cryptowallet “is aan het veranderen”. Vroeger was het een veilige plek om digitale activa op te slaan, maar nu kan het een plek zijn waar mensen nieuwe muziek ontdekken – het wordt meer een “super app” die het leven van een consument beïnvloedt, verklaarde hij.
Unieke digitale activa
NFT’s zijn unieke digitale activa. Ze treden op als collector’s items die niet kunnen worden gedupliceerd. Het eigendom van deze activa – die audiobestanden, digitale kunstwerken en websitedomeinen kunnen inhouden – wordt vastgelegd op een blockchain, of een digitaal grootboek.
Volgens het Hiscox Online Art Trade Report 2021, dat samen met kunstmarktonderzoeksbureau ArtTactic is opgesteld, heeft de NFT-verkoop in de eerste drie kwartalen van dit jaar tot nu toe een waarde van ongeveer 3,5 miljard dollar bereikt. Uit het rapport blijkt dat de totale online kunstverkoop in de eerste helft van 2021 6,8 miljard bedroeg en tegen het einde van dit jaar zou kunnen oplopen tot 13,5 miljard dollar.
(bzg)