Ben jij mee met verandering?
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen.
Business AM is jouw leidraad doorheen verandering.
Hol niet achter de feiten aan en kies voor één van onze abonnementsformules.
door Andrei Stiru gepubliceerd op om • 3 min lezen
Wil jij op de hoogte blijven van de nieuwe space race? Schrijf je dan nu via deze link in op Space Insider van ruimtefanaat Andrei Stiru en ontvang elke week de nieuwste weetjes over de ruimte in je inbox.
Het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Virgin Orbit, een voormalige divisie van Virgin Galactic, is op zoek naar vers kapitaal om te blijven functioneren. Ruimtevaartexpert Stijn Ilsen sprak erover met Business AM.
Beluister het volledige interview met Stijn Ilsen hier.
Waarom is dit belangrijk?
De voorbije jaren maakte de private ruimtevaart grote sprongen. Maar niet elk bedrijf doet het even goed. Virgin Orbit, een van de ruimtevaartbedrijven van miljardair Richard Branson, worstelt al een tijdje. In januari zou het voor het eerst een lancering uitvoeren vanuit Engeland, maar die poging mislukte.
In het nieuws: Virgin Orbit bevindt zich nu “in een sukkelstraatje”, zegt Ilsen.
“Branson had zoals vele miljardairs grote plannen voor de commerciële ruimtevaart, maar dat botste op de realiteit en op technische problemen”, laat hij weten. Nu staat Virgin Orbit op het punt om bankroet te gaan.
Ook Virgin Galactic, het ruimtetoerismebedrijf van Branson, kampt met problemen, zegt Ilsen. “Dat leeft in principe nog, maar ook daar wordt al eigenlijk anderhalf jaar niet meer gevlogen. Dat is ook een groot probleem.” Het bedrijf wil dit jaar opnieuw toeristische vluchten uitvoeren. Er staan 800 klanten op de wachtlijst.
Dat komt volgens Ilsen voornamelijk omdat Virgin voor een foute aanpak koos. “Ik denk persoonlijk dat ze technisch verkeerde keuzes hebben gemaakt.” Virgin Orbit wil immers vliegtuigen gebruiken om raketten naar de atmosfeer te brengen, waarna een raket de rest van de weg naar de ruimte moet afleggen.
“Dat is bijzonder moeilijk. Dat zijn heel complexe toestellen.” Andere bedrijven kozen daarentegen voor volledig automatische computergestuurde raketten. De vliegtuigen van Virgin Orbit moeten door menselijke piloten worden bestuurd, waardoor het risico groter is.
Toekomst van de sector
Beschouwend: Ondanks het feit dat Virgin Orbit in de problemen is, denkt Ilsen dat de sector goed bezig is.
“Je ziet dat er heel veel nieuwe spelers op die raketmarkt komen.” Ilsen spreekt niet enkel over giganten als SpaceX, maar ook over kleinere bedrijven als Relativity Space, dat de eerste 3D-geprinte raket de ruimte in wil krijgen.
Door de opkomst van commerciële ruimtevaartbedrijven, gebeurt er volgens Ilsen een kruisbestuiving tussen de private en de publieke ruimtevaart. Er worden bijvoorbeeld nieuwe materialen en productiemethoden uitgedokterd door private bedrijven, die vervolgens ook door ruimteagentschappen kunnen worden gebruikt.
Ook worden vluchten steeds goedkoper, waardoor steeds meer burgers binnenkort naar de ruimte zullen kunnen gaan. Hoewel dat nog altijd behoorlijk duur is, blijft de kostprijs voor een vlucht dalen.
De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.