Om te voorkomen dat de Amerikaanse klimaatwet investeerders in groene energie weglokt van de EU naar de VS, wil eerstgenoemd statenverband zijn subsidieregels herzien. Die vereenvoudiging van de regels voor staatssteun mag echter niet ten koste gaan van de kern van het EU-project, stelt Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager.
Eurocommissaris Vestager over EU-antwoord op Amerikaans klimaatprotectionisme: “We zullen de interne markt niet opofferen”
Waarom is dit belangrijk?
De ‘Inflation Reduction Act’ (IRA), het kolossale pakket klimaatmaatregelen van de regering-Biden, maakt een recordbedrag van 369 miljard dollar vrij voor investeringen in groene energie. Volgens critici uit zowel Europese als Zuid-Koreaanse hoek ruikt de wet echter meer dan een beetje naar ‘America First’-protectionisme. Steen des aanstoots is de belastingvermindering voor elektrische auto’s die gebouwd zijn in de VS. Dit kan problemen opleveren voor Europese autofabrikanten die zich richten op EV’s, zoals Volkswagen.Delicate evenwichtsoefening
De context: Vestager werkt momenteel aan een wetsvoorstel om het voor EU-lidstaten makkelijker te maken bedrijven te subsidiëren met een “strategisch” belang voor de energietransitie.
- De Deense wil er onder meer voor zorgen dat de berekening van de steunbedragen eenvoudiger wordt, en dat de goedkeuring ervan vlotter verloopt, zodat investeerders sneller beslissingen kunnen nemen.
- Dat verklaarde de Eurocommissaris in een toespraak op de ‘Cleantech
Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.