Verschillende grote beleggers doen Tesla-aandeel van de hand

Verschillende grote beleggers doen Tesla-aandeel van de hand
Elon Musk, CEO van Tesla – CARINA JOHANSEN/NTB/AFP via Getty Images

Onder andere George Soros (the Soros Fund) en Ken Griffin (Citadel Advisors) en John Overdeck en David Siegel (Two Sigma Investments) kozen dit kwartaal eieren voor hun Tesla-aandelen.

In het nieuws: Heel wat Tesla-aandelen van niet de minste aandeelhouders kwamen op de markt terecht.

De cijfers

In het afgelopen kwartaal werden volgende aandelenverkopen genoteerd:

  • George Soros: 132.000 aandelen, 16,3 miljoen dollar.
  • Ken Griffin: 7.000.000 aandelen, 1,5 miljard dollar.
  • Overdeck & Siegel: 1.500.000 aandelen, 300 miljoen dollar.

Waarom?

  • De aandelenprijs van Tesla bewoog dit jaar voornamelijk opwaarts. Bij de eerste handelsdag van 2023 bedroeg de koers zo’n 108 dollar per aandeel. Vandaag is dat 166 dollar, de hoogste koers die dit jaar genoteerd werd, was 214 dollar. Bijna een verdubbeling.
  • Die groeibeweging was vooral een herstelbeweging. In 2022 reageerde de Tesla-koers omgekeerd evenredig op de interesse van CEO Elon Musk in het socialemediaplatform Twitter. De startkoers van 2023 was zowat het dieptepunt in twee jaar.
  • Musk verkocht in het najaar van 2022 zelf voor 7 miljard dollar aan Tesla-aandelen om de aankoop van Twitter te kunnen financieren.
  • De timing van de verkoop kan erop wijzen dat de aandeelhouders hebben afgewacht tot de koers gunstig genoeg stond om met een positief rendement te eindigen, of toch zeker om verliezen te beperken.

Geen algemeen fenomeen

  • De markten zijn het er niet eenstemmig over eens dat Tesla uit de portefeuille moet. Andere grote spelers zoals Bank of America en het Duitse Loomis Sayles vergrootten hun positie in Tesla minstens 1 miljoen aandelen, weet Forbes.
  • Tesla heeft de jongste maanden wat geëxperimenteerd met de prijszetting. Door de toenemende concurrentie uit Azië zag Musk zich genoodzaakt om het prijskaartje neerwaarts bij te stellen, wat druk zet op de winstgevendheid. Al werd gedacht dat een grotere groep mensen hierdoor een aankoop zou overwegen, en zo de verloren winsten gecompenseerd zouden worden.
  • Al bleek die strategie niet het gouden ticket, en werden al terug prijsverhogingen ingevoerd. Net als advertenties voor de elektrische wagens, waarvan Musk voordien dacht die niet nodig te hebben.

(ns)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.