Verkoopcijfers Ahold Delhaize: hamstereffect is duidelijk

Het retailconcern Ahold Delhaize – het moederbedrijf van onder meer Delhaize, Albert Heijn en Bol.com – heeft zijn omzet de voorbije weken sterk zien toenemen. Dat heeft de Belgisch-Nederlandse supermarktgroep in een mededeling gezegd.

Het bedrijf schat het eerste kwartaal dit jaar ongeveer 15 procent omzetgroei te hebben gerealiseerd tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei moet volgens het bedrijf in sterke mate aan het hamstereffect van de coronacrisis worden toegeschreven.

In Europa was er sprake van een omzetstijging met 10 procent. De verkopen in de Verenigde Staten liepen zelfs met 14 procent op. In deze cijfers is geen rekening gehouden met de verkoop van brandstoffen. Ook de winstmarges liggen hoger dan vorig jaar.

Vooral de cijfers voor de maand maart maken het hamstereffect duidelijk. Tijdens die periode liep de verkoop in de Verenigde Staten met 34 procent op. In Europa, waar het hamsteren al eind februari begon, steeg de omzet tijdens de maand maart met ongeveer 16 procent.

Onzekerheid

Frans Muller, topman van Ahold Delhaize, wijst er wel op dat er toch onzekerheid bestaat. ‘Het is nog te vroeg om te weten op welke manier de coronacrisis voor het bedrijf uiteindelijk zal uitdraaien,’ voert hij aan.

‘Hoewel we eind maart een hoger dan normale omzetgroei bleven ervaren, is er toegenomen onzekerheid over de verkopen doorheen het jaar.’ De financiële outlook voor het jaar blijft dan ook onveranderd.

De volledige kwartaalcijfers van Ahold Delhaize worden op 7 mei gepresenteerd.

Meer