Key takeaways
- Volvo’s verkoop daalde in april met 11 procent.
- De verkoop van elektrische auto’s daalde met 32 procent en vertegenwoordigde slechts 20 procent van het totale verkoopvolume.
- De verkoop van geëlektrificeerde voertuigen daalde met 16 procent, goed voor 45 procent van de totale verkoop.
Volvo Cars zag de verkoop in april met 11 procent dalen tot 58.881 voertuigen in vergelijking met het jaar ervoor. Deze daling had gevolgen voor de aandelenkoersen van het bedrijf. De Zweedse autofabrikant, die voornamelijk in handen is van het Chinese Geely, schreef de terugval toe aan een aanzienlijke daling van 32 procent in de verkoop van volledig elektrische auto’s, die slechts 20 procent van het totale verkoopvolume vertegenwoordigen. De verkoop van elektrische voertuigen, waaronder plug-in hybrides, daalde ook met 16 procent, goed voor 45 procent van de totale verkoop.
Elektrische Volvo’s zijn impopulair
Volvo Cars bevindt zich in een complexe situatie. Het bedrijf navigeert door kostenbesparende maatregelen met Geely en probeert tegelijkertijd zijn aanwezigheid op de Amerikaanse markt te behouden, waar consumenten de voorkeur geven aan hybride modellen en modellen met verbrandingsmotoren. Deze uitdaging wordt nog verergerd door de recente tarieven die door de Amerikaanse regering zijn opgelegd. Bovendien wil Volvo Cars zijn klantenbestand in China uitbreiden en concurreren met lokale autofabrikanten die goedkopere elektrische auto’s aanbieden.
- Na het intrekken van de winstverwachting voor de komende twee jaar vanwege de tariefonzekerheid, daalden de aandelen van Volvo Cars in de ochtendhandel met 3 procent, wat resulteerde in een daling van 29 procent op jaarbasis. Specifieke regionale verkoopgegevens werden niet verstrekt door het bedrijf.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!