Er werden in april bijna de helft minder speed pedelecs verkocht in België tegenover een jaar eerder. Dat meldt mobiliteitsfederatie Traxio.
Speed pedelecs zijn elektrische fietsen die tot 45 kilometer per uur kunnen. Sinds de verplichte sluiting van fietshandelaars op 18 maart keldert de verkoop, en dat ondanks het mooie fietsweer van de voorbije weken. Het aantal inschrijvingen klokte in april af op 591, tegenover 1.146 een jaar eerder. De daling is zowel te merken bij particulieren als op de zakelijke markt.
Niet online
Volgens Traxio is uit de cijfers af te leiden dat speed pedelecs nauwelijks via het internet worden aangekocht. ‘Door de hogere kostprijs van dit type fiets wil de klant niet het risico lopen om achteraf te moeten constateren dat de fiets geen homologatie heeft en daardoor niet kan worden ingeschreven en in het verkeer worden gebracht. Ook wil de klant een perfect gemonteerde en afgestelde speed pedelec ontvangen, en dat is via e-commerce niet altijd mogelijk.’
De fietshandels kunnen op 11 mei weer open, na bijna twee maanden inactiviteit. Fietshandels zijn het slachtoffer van oneerlijke concurrentie door de coronamaatregelen. Dat zegt mobiliteitsfederatie Traxio. Volgens Traxio was het concurrentievervalsing dat supermarkten en doe-het-zelfzaken fietsen mochten verkopen.
Met de fiets naar het werk
Traxio-woordvoerder Filip Rylant: ‘De fietssector verwacht een herneming van de verkoop vanaf 11 mei maar op dit moment is het onmogelijk om een prognose te maken. Enerzijds kunnen het historisch lage consumentenvertrouwen, evenals het feit dat het hoogseizoen deels voorbij is, een negatieve impact hebben. Anderzijds zou de vraag naar speed pedelecs kunnen groeien omdat de fiets wellicht een belangrijkere plaats zal innemen in de post-Corona verkeersmix.’
Lees ook: Meer bedienden met bedrijfswagen, maar fietsen naar het werk sterk in opmars