De wereldwijde autoverkoop heeft een moeilijk jaar achter de rug, maar toch hebben sommige sectoren sterke prestaties laten optekenen. Vooral in de hoogste prijscategorieën konden verschillende merken nieuwe records melden. Dat blijkt uit een rapport van consulent JD Power.
‘In de Verenigde Staten lag de verkoop van personenwagens vorig jaar 10 procent lager dan het jaar voordien’, voert Tyson Jominy, analist bij JD Power, aan. ‘Door de coronacrisis moesten vele fabrieken hun productie onderbreken. Bovendien moesten vaak ook dealers hun deuren gesloten houden.’
‘Tijdens het vierde kwartaal kon wel een heropleving worden opgetekend, maar ook dan bereikten de verkopen een niveau dat er niet in slaagde om de cijfers van de laatste drie maanden van het jaar voordien te overstijgen. Maar wanneer naar de hoogste prijscategorieën wordt gekeken, komt een totaal ander beeld naar voor.’
Welvaartseffect
In de prijscategorie boven 80.000 dollar liet de verkoop tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar bijna een verdubbeling optekenen tegenover dezelfde periode het jaar voordien. Ook in de prijsklasse boven 100.000 dollar kon een stijging met 63 procent worden opgetekend.
‘Er kan hier een duidelijk welvaartseffect worden opgemerkt,’ benadrukt Tyson Jominy. ‘Ongetwijfeld kan gewezen worden naar een impact van de sterke groei op de aandelenmarkt. Maar bovendien kon de vermogende bevolkingsgroep door lockdowns en andere maatregelen niet langer geld aan reizen besteden. Daarom zijn velen op luxegoederen – zoals dure wagens – overgestapt.’
Jominy wijst er daarbij ook op dat een groot deel van de verkoop door jongere klanten wordt gedragen. ‘De rijke millennial uit de technologiesector is voor de sector een bijzonder belangrijke klant geworden,’ laat hij verstaan.
Volgens Brian Miller, voorzitter van de gespecialiseerde autoverkoper Manhattan Motors, moet de piek in de verkoop wellicht minstens gedeeltelijk worden toegeschreven aan verveling. Volgens hem heeft de rijke bevolkingsklasse door de coronapandemie nog weinig anders om handen dan op het internet naar dure wagens te kijken.
Records
Het Engelse luxemerk Bentley liet vorig jaar met een verkoop van 11.206 wagens een absoluut record optekenen. Daarbij wordt vooral gewezen op de impact van China, waar de omzet van het merk met ongeveer 50 procent is gestegen.
Bij Lamborghini, net zoals Bentley onderdeel van de Duitse groep Volkswagen, wordt gewag gemaakt van het meest winstgevende jaar uit de geschiedenis van het merk.
Ferrari moest weliswaar een omzetdaling met 10 procent melden, maar de Italiaanse constructeur wees er wel op dat tijdens het vierde kwartaal zowel de verkoop als de winst een absoluut record hadden laten optekenen. Ook de geplaatste orders bevinden zich volgens Ferrari op een recordniveau.
Timing
Niet alle fabrikanten van luxewagens boekten records. ‘Dat heeft vaak te maken met de timing van de introducties van nieuwe modellen,’ merken experts op.
‘Onder meer Rolls-Royce, onderdeel van het Duitse autoconcern BMW, moest vorig jaar een omzetdaling met meer dan 26 procent melden. Dat moet wellicht in belangrijke mate aan de stopzetting van de oudere generatie van het model Ghost worden toegeschreven. Het merk bereidde zich vorig jaar voor op de introductie van de nieuwe versie, waarvan het orderboek voor dit jaar al bijna volledig is volgeboekt.’
(evb)