Verkeersbelasting wordt geïndexeerd: wat betekent dat voor jouw portefeuille?

Verkeersbelasting wordt geïndexeerd: wat betekent dat voor jouw portefeuille?
Autosalon Brussel – Getty Images

De verkeersbelasting wordt ieder jaar geïndexeerd op 1 juli. Dit jaar stijgen de jaarlijkse verkeersbelasting en de belasting op inverkeerstelling (BIV) elk met 5,2 procent.

Waarom is dit belangrijk?

Een wagen bezitten is niet goedkoop. Bovenop de aankoopprijs moet je in ons land verzekeringskosten en allerhande belastingen betalen. Zo betaalt je bij de aankoop van een wagen een belasting op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijks terugkerende verkeersbelasting.

In het nieuws: De verkeersbelasting stijgt op 1 juli door de jaarlijkse indexering met 5,2 procent. In 2022 bedroeg de indexering 8,97 procent. Parlementslid Maurits Vande Reyde (Open Vld) berekende voor het Laatste Nieuws hoe fors de belastingen stijgen door de indexering.

Jaarlijkse verkeersbelasting

De indexering van de jaarlijkse verkeersbelasting zullen bijna alle eigenaars van een personenwagen voelen. Hoe die berekening gebeurt, is afhankelijk van wanneer je je wagen hebt laten inschrijven bij de Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV).

  • Voor wagens ingeschreven voor 2016 wordt er enkel gekeken naar de fiscale pk’s. Een fiscale pk is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van bijvoorbeeld 1600cc heeft 8 fiscale PK.
  • Auto’s ingeschreven na 1 januari 2016 worden niet alleen belast op basis van de fiscale pk’s, maar ook op basis van de uitstootnorm, de CO2-uitstoot en de brandstofsoort.
  • Voor voertuigen waarvan de fiscale pk’s tussen 10 en 15 liggen, zal de belasting stijgen met 18 tot 44 euro per jaar. In het slechtste geval, wanneer je wagen bezit met minstens 20 fiscale pk’s, moet je jaarlijks 112,23 euro meer betalen.
  • Wie een pure elektrische of pure waterstofwagen bezit, moet geen jaarlijkse verkeersbelasting betalen. Voor bezitters van een plug-inhybride of wagen op aardgas die verkeersbelasting betalen, worden de tarieven wel geïndexeerd. 
  • Op de site van de Vlaamse overheid kan je berekenen hoeveel verkeersbelastingen je moet betalen.

Belasting op inverkeerstelling

De indexering van de BIV treft enkel de mensen die een wagen kopen. Het gaat immers om een eenmalige belasting die je verschuldigd bent bij de aankoop van een nieuwe of tweedehandsvoertuig.

  • Voor de berekening van de BIV houdt de fiscus rekening met de milieukenmerken en de leeftijd van de wagen.
  • Voor de meest ecologische dieselmotor komt er zo’n 28 euro bij. Voor de meest vervuilende euronorm stijgt het prijskaartje veel forser: 178,54 euro meer voor een dieselwagen en 71,01 euro extra voor een voertuig dat op benzine rijdt.
  • Wie met de meest milieuvriendelijke benzine- of lpg-wagen rijdt, blijft van een zware verhoging gespaard.

Kanttekening: De verkeersbelasting werd in 2021 hervormd zodat eigenaars van vervuilende wagens meer belastingen moeten betalen. Sindsdien wordt er naar de zogenaamde WLTP-normen (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure) gekeken om de jaarlijkse verkeersbelasting en de BIV te berekenen. Die berekeningswijze is veel preciezer dan de NEDC-methode (New European Driving Cycle) die tot 2021 werd gebruikt.

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.