Key takeaways
- Subway heeft zijn handelsmerkrechten in Rusland verloren als gevolg van de oorlog in Oekraïne, waardoor het bedrijf gedwongen is zijn merknaam te wijzigen.
- Subjoy zal Subway in Rusland eind 2025 vervangen door een gefaseerde uitrol.
Vanwege het verlies van merkrechten in Rusland als gevolg van de oorlog in Oekraïne, zullen Subway-restaurants tegen het einde van 2025 een nieuwe naam krijgen: ‘Subjoy‘. Subway betrad de Russische markt in 1994, maar opereert via onafhankelijke franchises sinds veel westerse fastfoodketens zich in 2022 uit het land terugtrokken.
Rebranding
Om het Subway-merk te behouden, probeerde de Russische masterfranchisenemer de naam ‘Subboy’ te registreren voordat de oorspronkelijke rechten in 2025 afliepen. Subway International deelde zijn Russische franchisenemers in juni 2024 echter mee dat het de franchiseovereenkomsten zou beëindigen en het Subway-merk in het land niet langer zou ondersteunen.
Het rebrandingproces zal gefaseerd plaatsvinden, waarbij 140 voormalige Subway-restaurants de komende maand overgaan op Subjoy, nog eens 100 tegen 30 september en de resterende locaties tegen het einde van 2025. Het Subjoy servicebedrijf, dat ongeveer een derde van de 400 Subway restaurants in Rusland beheert, streeft naar een soepele overgang en een positieve klantervaring. Het bedrijf is van plan om zijn franchisenetwerk uit te breiden en bestaande partners te ondersteunen.
McDonald’s
Subway is niet de eerste Amerikaanse restaurantketen die sinds de oorlog in Oekraïne vertrekt uit Rusland. Hetzelfde gebeurde eerder ook al met McDonald’s. Ook die restaurants zijn overgenomen en heten sindsdien Vkusno I Tochka.

