MLA Fixings is producent en leverancier van gevel- en dakbevestigingen. Hun eigen producten bij de klant krijgen ging minder vlot dan verwacht. Tot zaakvoerder Liesbet Verschoore zich inschreef voor een innovatietraject van ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. en haar licht opstak bij Pieter De Vocht van design- en innovatiebureau Achilles Design.
LIESBET: “Het innovatietraject kwam als geroepen. We hadden veel ideeën, maar wisten niet bij wie we terecht konden of waar te beginnen. Tijdens de voorbereiding stelden we onze uitdaging scherp: hoe worden onze nieuwe producten bekender en populairder bij aannemers en groothandels? Hoe overbruggen we de kloof tussen groothandel en eindgebruiker?”
PIETER: “MLA Fixings lanceerde verschillende innovatieve producten. Maar bij eindgebruikers is er nog veel onwetendheid over het bestaan, gebruik en de meerwaarde ervan. Hun spouwanker kan dan op het eerste zicht wel duurder zijn in aankoop, de aannemer spaart er tijd en dus personeelskosten mee uit. “Door de customer journey te bekijken, ontdekten we dat klanten wel op de website terechtkomen, maar dan niet weten welk product ze moeten kiezen omdat ze onvoldoende bekend zijn met de voordelen van de MLA-producten. Als innovatiebureau bedenken we wel 1001 oplossingen voor dit probleem. Maar we willen de meest efficiënte oplossing. Voor MLA Fixings was dat een digitale productfinder waardoor gebruikers eenvoudig de juiste productsuggesties én hun troeven te zien krijgen.”

LIESBET: “Het traject bracht ons expertise die ik zelf niet bezit. Dit was mijn eerste samenwerking met een innovatiebureau, dus ik kan niet vergelijken. Toch ben ik ervan overtuigd dat dit de juiste match was. De gestructureerde aanpak verlaagt de drempel. Je hoeft als ondernemer niet alles in één keer te vernieuwen, je krijgt de kans om een stuk van de oplossing uit te werken. Nu kriebelt het om de volgende stap te zetten met Achilles Design.”
PIETER: “Wij helpen ondernemers om hun ideeën te visualiseren, helder te denken en waarde te halen uit het beschikbare budget. In welk stadium je als ondernemer ook zit, een ontwerpbureau inschakelen heeft altijd een meerwaarde.
“De troef van dit traject is ongetwijfeld de matchmaking door ANTWERP. POWERED BY CREATIVES. Zo’n innovatietraject opent een nieuwe wereld voor ondernemers, die doorgaans niet gekend zijn met creatieve bureaus. En als de match er boenk op zit, kun je samen grote stappen zetten.”
Benieuwd wat een innovatietraject voor jouw onderneming kan betekenen? https://www.innovatietrajecten.be