Van Thillo hertekent Belgisch medialandschap: DPG Media en Rossel dicht bij overname RTL België

DPG Media, eigenaar van onder meer VTM en Het Laatste Nieuws, en Le Soir-uitgever Rossel staan op het punt de Franstalige radio- en televisiegroep RTL België te kopen van de Luxemburgs-Duitse moederholding RTL.

Een grote prooi. De deal werd afgesloten voor een bedrag van ongeveer 250 miljoen euro, meldde De Tijd zaterdag op zijn website. Daarmee lijkt DPG-opperhoofd Christian Van Thillo, die al grote delen van de Vlaamse media controleert, zijn voetafdruk op audiovisueel vlak uit te breiden naar heel België.

  • Dankzij de overname leggen DPG Media en Rossel de hand op de televisiezenders RTL-TVi, Club RTL en Plug RTL, maar ook de radiostations Bel RTL en Radio Contact. Ook de streamingdienst RTL Play, het digitale radiokanaal Mint en de nieuwssite RTLInfo.be maken er deel van uit.
  • RTL België is de Franstalige marktleider in televisie en radio. De tv-zenders van de groep hadden vorig jaar een gecombineerd marktaandeel van 36,1 procent.
  • De verkopende partij RTL zou het duo DPG Media-Rossel verkozen hebben boven het Griekse Antenna en een consortium rond La Libre-uitgever IPM. De deal werd wel niet onmiddellijk officieel bevestigd. Wellicht moesten de kleine letters nog uitgewerkt worden.

Een ‘Belgisch’ project. DPG Media ziet in RTL België een kans om een nationale dekking te krijgen en een sterkere positie uit te bouwen bij adverteerders. Dat geldt in het bijzonder voor tv- en radioreclame.

  • DPG Media, dat ook actief is in Nederland en Denemarken, is in België het bedrijf boven mediamerken als Het Laatste Nieuws, VTM, Q Music, Joe, Dag Allemaal, De Morgen en Humo.
  • Rossel is vooral bekend van Le Soir en enkele kranten als La Capitale of La Meuse. Zijn audiovisuele activiteiten zijn veel bescheidener dan die van DPG Media.
  • Rossel en DPG Media werkten jarenlang samen als co-aandeelhouders van Mediafin (De Tijd, L’Echo), tot DPG zijn belang aan Roularta verkocht. In de Mediafin-samenwerking nam DPG Media de feitelijke operationele leiding op zich, terwijl Rossel meer op de achtergrond bleef.
  • Een Belgische constellatie lijkt in de maak. VTM en RTL-TVi werken al langer samen, terwijl er ook tussen de Vlaamse radiozenders Q-Music en Joe en de Franstalige radiozenders Bel RTL en Radio Contact synergieën voor de hand liggen.
  • Als de Vlaamse en Franstalige zenders onder een dak komen, kunnen ze als een pakket aangeboden worden aan adverteerders die het liefst op het Belgische niveau reclame maken, zoals pakweg Delhaize of Proximus.

Aardverschuiving in Franstalig nieuwslandschap. Aan Franstalige kant zouden de nieuwsdienst van RTL en de krant Le Soir halve zusterredacties worden. Samenwerking ligt wellicht minder voor de hand dan tussen VTM en Het Laatste Nieuws, die qua doelpubliek dichter bij elkaar liggen en volledige zusterredacties zijn.

Het grotere plaatje: een Europese herschikking bij RTL. Eind vorig jaar nam de RTL-holding als meerderheidsaandeelhouder nog alle overige aandelen over van RTL België. Het Duits-Luxemburgse bedrijf had het toen over een “consolidatie van zijn Europese activiteiten”. Maar enkele maanden later veranderde RTL het geweer helemaal van schouder en wil het afscheid nemen van zijn Belgische activiteiten.

De Belgische manoeuvres komen er amper enkele dagen nadat RTL de fusie van RTL Nederland met Talpa Network van de Nederlandse magnaat John de Mol aankondigde. De groep RTL bezit na de samensmelting 70 procent van het fusiebedrijf, tegenover 30 procent voor Talpa. DPG was ook geïnteresseerd in RTL Nederland, maar John de Mol zette Christian Van Thillo een hak.

Meer
Lees meer...
Markten