Minister van Financiën Vincent Van Peteghem (cd&v) legt zijn plannen voor “de eerste fase van een bredere fiscale hervorming” op tafel. Het uitgangspunt: een verschuiving van de lasten op arbeid naar vermogen en consumptie. Een overzicht van de opmerkelijkste voorstellen.
Van Peteghem lanceert plan voor fiscale hervorming: meer netto voor wie werkt, maar hogere lasten op consumptie en vermogen

Waarom is dit belangrijk?
Volgens Van Peteghem houdt de gemiddelde werkende Belg door de hervorming straks 835 euro netto per jaar meer over. Het gaat om voorstellen waarvan hij hoopt dat ze op 1 januari 2024, dus nog deze legislatuur, kunnen ingaan. Een volgende, tweede fase van de belastingverhoging zou dan voor de volgende legislatuur zijn.Verhoging van de belastingvrije som
Door de belastingvrije som voor werkenden te verhogen van 10.160 euro naar 13.500 euro, houdt wie werkt, extra netto over. Het gaat om het deel van het inkomen waarop geen belasting moet betaald worden via de jaarlijkse belastingbrief.
Minder mensen in de hoogste belastingschijf
De belastingschijven in die belastingbrief worden zo aangepast dat minder mensen in de hoogste belastingschijf van 50 procent terechtkomen en ook dat het loon van mensen met een hoog inkomen voor een kleiner deel aan het hoogste tarief belast worden. Het doel is onder meer om mensen aan te moedigen tot een voltijdse job.
Uitbreiding werkbonus
Het systeem van de werkbonus, dat het nettoloon van werknemers met een laag inkomen verhoogt met een bonus, wordt uitgebreid zodat ook bij promotie het verschil tussen werken en niet werken groot blijft. Dat moet mensen stimuleren om op de arbeidsmarkt te blijven.
Uitdoving huwelijksquotiënt
Het fiscale onderscheid tusssen alleenstaanden, samenwonenden en gehuwden wordt afgebouwd. Het huwelijksquotiënt, wat voordelig is voor gehuwden, wordt uitgedoofd over een periode van 20 jaar.
Uitdoving onderhoudsuitkeringen
In dezelfde filosofie wordt in de plannen ook het onderscheid tussen gescheiden en niet-gescheiden koppels afgebouwd, over een periode van 20 jaar. Daarbij wordt het “weinig neutrale en misbruikgevoelige” stelsel van onderhoudsuitkeringen uitgedoofd.
Verhoging fiscale aftrek kinderopvang
“We verhogen de fiscale aftrekbaarheid van opvangkosten nogmaals trapsgewijs met 9 euro tot 24,70 euro per kind per dag. Ten opzichte van het begin van deze legislatuur betekent dat meer dan een verdubbeling.”
Aandelenopties pas bij uitoefening belast
Van Peteghem wil een nieuwe fiscale regeling uitwerken om werknemers op een financieel gunstige manier te laten deelnemen in het eigen vermogen van hun werkgever. Concreet zullen aandelenopties niet bij toekenning, maar bij realisatie belast worden.
“Op die manier kunnen ook start- en scale-ups gebruikmaken van een belangrijk instrument om talent aan te trekken en aan boord te houden.”
Hogere effectentaks
“In afwachting van de uitwerking van een evenredige belasting op vermogenswinsten, verdubbelen we de bijdrage op de effectenrekeningen met een waarde boven 1 miljoen euro”, schrijft Van Peteghem.
Harmonisering btw
Een harmonisering van het btw-stelsel zal voor sommige producten tot een btw-verhoging leiden. Maar de basisproducten blijven buiten schot en krijgen in sommige gevallen zelfs een btw-verlaging.
- “Vandaag is er een complexe opdeling tussen de verlaagde btw-tarieven van 6 procent en 12 procent. Om die reden harmoniseren we deze btw-tarieven tot een nieuw, verlaagd btw-tarief van 9 procent. We behouden het normale tarief van 21 procent.”
- Verlaging van de btw naar 0 procent voor groenten en fruit, geneesmiddelen, luiers en openbaar vervoer
- Behoud van 6 procent btw voor elektriciteit, aardgas, leidingwater en verwarming
Accijnzen op “alternatieve tabaksproducten”
Een klassieker bij elke belastinghervorming is een verhoging van de accijnzen op tabak. Ook Van Peteghem denkt daaraan. Bovendien wil hij ook accijnzen heffen op alternatieve tabaksproducten. Mogelijk gaat het om e-sigaretten.
“In het belang van de volksgezondheid is het belangrijk om roken minder aantrekkelijk en minder toegankelijk maken. Daarom verhogen we de accijnzen op tabak en betrekken we ook nieuwe varianten en alternatieve tabaksproducten in het accijnsstelsel.”
Het volledige voorstel is hier na te lezen.