Van milkshakes bij McDonald’s tot computerchips bij Toyota: toeleveringsketen van wereldeconomie hapert

Waarom is dit belangrijk?

Lang werd gevreesd dat de coronacrisis de bestedingsdrang bij consumenten, de motor van de vraagzijde van de economie, zou aantasten. Maar nu maken economen zich meer zorgen over de aanbodzijde, omdat de toelevering en de productie bij de bedrijven in verscheidene sectoren maar blijft sputteren.

De Britse fans van de milkshakes bij McDonald’s zitten met de handen in het haar. De fastfoodketen schrapt tijdelijk milkshakes en ook enkele dranken in flesjes van het menu in 1.250 restaurants in Engeland, Schotland en Wales. McDonald’s zegt dat de tijdelijke tekorten te maken hebben met een gebrek aan truckchauffeurs, een probleem dat ook de toelevering bij ketens als KFC en Subway in de war stuurt.

De voedingsketens zijn daardoor gedwongen hun menu’s inclusief de verpakkingen wat aan te passen, of een item van de kaart te halen. Vorige week zag restaurantketen Nando’s zich genoodzaakt 50 Britse restaurants zelfs helemaal te sluiten door een tekort aan kippen. De keten wees daarvoor naar onvoldoende personeel bij zowel leveranciers als transporteurs.

Volgens analisten zijn er twee oorzaken. De brexit en de nieuwe immigratieregels maken het moeilijker voor de transportsector om chauffeurs uit Oost-Europa aan te werven. Duizenden zijn vorig jaar teruggekeerd naar hun thuisland en verkiezen voortaan in de EU te werken. Daarnaast leiden de coronabeperkingen, en vooral de regels rond zelfisolatie, tot acute tekorten aan de productieband van fabrieken en een verdere vermindering van het aantal beschikbare truckchauffeurs.

Duitse economie

De haperingen in de supply chain beperken zich niet tot het Verenigd Koninkrijk of de voedingsdistributie. De economen van ING merken iets merkwaardigs op in de recentste groeicijfers van de Duitse economie. Terwijl consumenten en overheden het geld laten rollen, is de groei van de bedrijfsinvesteringen veel magerder.

“Terwijl de financiële markten de afgelopen dagen toenemende zorgen toonden over de Delta-variant en het potentieel ervan om het wereldwijde herstel te deuken, zien we in de tweede helft van het jaar fricties in de toeleveringsketen en niet het coronavirus als het grootste risico voor de Duitse economie”, schrijven de ING-economen. “Het lijkt er momenteel op dat deze problemen gemakkelijk tot het einde van het jaar kunnen duren, waardoor de groei mogelijk wordt beperkt.”

Langer wachten op nieuwe wagen

Ook in Frankrijk wordt vastgesteld dat de consument klaar staat om grote aankopen te doen, maar geremd wordt doordat het item niet beschikbaar is. De markt voor tweedehandswagens meldt er een fors hogere vraag, omdat de wachttijden voor een nieuwe auto oplopen tot soms acht maanden en de Franse autokopers niet zo lang willen wachten.

De trage komst van nieuwe wagens heeft onder meer te maken met het aanslepende probleem van het wereldwijde tekort aan computerchips en ook tekorten aan andere auto-onderdelen. Hoe ingrijpend de gevolgen zijn, blijkt uit een recent bericht van de Japanse krant Nikkei over Toyota. De Japanse autoreus zou zijn productiedoelstelling voor de maand september verlaagd hebben van 900.000 naar 500.000, of een verlaging met liefst 44 procent, wegens de haperende levering van onderdelen. (mah)

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.