Uw gezicht kan binnenkort uw bankkaart vervangen

Stel u voor, in plaats van uw bankkaart langs een lezer te halen of met QR-code te maken, houdt u uw gezicht voor een scanner. Met een handbeweging geeft u fooi. Toekomstmuziek? Nee, het kan al, en het wordt onvermijdelijk.

Het gebeurt al miljoenen keren per dag: betalen met gezichtsherkenningstechnologie. Maar nu die tech ook in Nigeria en Denemarken geland is, lijkt een totale overname onvermijdelijk. Face-rec zou wel eens een blijvertje kunnen zijn.

PopID

Aan de westkust van de Verenigde Staten heeft PopID zich gespecialiseerd in gezichtsherkenning. U tekent in via een website, laadt een foto van uw gezicht op en dan linkt u het account aan uw bankkaart. De foto hangt in de cloud.

Fooi geven kan ook. Met een zelfgekozen, duidelijk handgebaar, zoals een V-teken of opgestoken duim, herkent PopID wat uw signaal is voor respectievelijke hoeveelheden. PopID wordt gebruikt in zowat 70 restaurants en cafes in een handvol steden in de VS.

Alipay en WeChat

Maar het borrelt pas echt in China. Want waar de VS een golf zien, is in China al een tsunami aan de gang. En die kan alleen nog maar versnellen. 98 procent van de mobiele betalingen in China gaan via Alipay, dat in handen is van Alibaba, en WeChat Pay. Zij liggen in competitie over het installeren van face-rec.

Alipay gooide al 420 miljoen pond naar het project in drie jaar tijd. Volgens de Chinese staatsmedia zouden 760 miljoen mensen al gezichtsherkenning gaan gebruiken tegen volgend jaar.

Volgens de eigenaar van PopID is gezichtsherkenning minder slecht voor de privacy dan smartphones. ‘Smartphones houden uw gps-gegevens bij en weten alles over u. Ze kunnen ook gehackt worden. Gezichtsgegevens zijn veel veiliger’, zegt oprichter John Mills aan de BBC. Hij hoopt de komende jaren deals te kunnen sluiten met de grote banken om zo groter te worden dan Google Pay en Apple Pay.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.