Uplace-opvolger Broeklin botst op zelfde bezwaar

In Vilvoorde is nu toch bezwaar aangetekend tegen Broeklin, het retailproject dat in de plaats kwam van het verguisde Uplace.

Opnieuw gaat het in Vilvoorde om de omgevingsvergunning. De mobiliteitscomponent van het Broeklin-project is namelijk niet voor vijftig procent gestoeld op ecologische alternatieven. De Vlaamse overheid vraagt dat alle nieuwe grote projecten, inzetten op 50 procent autoverkeer en 50 procent alternatieven. Dat is bij Broeklin niet het geval.

Zelfde probleem

‘Het basisprobleem van het oude Uplace is niet opgelost’, zegt schepen van Mobiliteit Barbara de Bakker (Groen) aan De Standaard.

‘Vooral op het vlak van mobiliteit vertrekt Uplace niet vanuit de ambitie voor een modal split van 50% autoverkeer en 50% duurzame modi zoals het openbaar vervoer of de fiets. Nochtans heeft onze regio, de Vlaamse Rand, duidelijk de opdracht gekregen vanuit Vlaanderen om die 50/50 modal split voorop te zetten in alles wat we doen.’

‘Een project dat dermate georiënteerd is op de auto is anno 2020 dan ook in dit deel van Vlaanderen niet alleen onwenselijk, maar ook onrealistisch’, klinkt het. Nochtans was de stad in eerste instantie blij met de herwerkte editie van Uplace.

Uplace?

Uplace werd, na een pandoering van de Raad van State, volledig herdacht. In 2020 kwam architect Alexander D’Hooghe aan het roer van het project. In Broeklin moeten maakwinkels centraal staan, al schijnt het stadsbestuur nu ook over dat concept niet meer helemaal zeker.

Uplace is het projectontwikkelingsbedrijf van Bart Verhaeghe. Die moest op de oude Broeksite een nieuw winkelcomplex neerpoten. In 2007 begon de jacht op vergunningen, maar in 2014 kwam het op een njet van de Raad van State. Het project werd herdacht, maar in 2018 was het dan toch game over. Begin dit jaar leken de plooien gladgestreken met het Broeklin-project, maar nu is er toch protest.

Meer