Uplace definitief vervangen door Broeklin

Op de Broeksite in Machelen verrijst een nieuwe werkwinkelwijk. Broeklin vervangt het geplande winkelcomplex Uplace. Dat maakt Uplace donderdag bekend tijdens een videomeeting.

Projectontwikkelaar Uplace vervangt zijn voormalig project in Machelen definitief door de werkwinkelwijk van ORG Permanent Modernity, het ontwerpbureau van professor Alexander D’Hooghe. Hij ontwikkelde zijn concept na ruim anderhalf jaar overleg met alle belanghebbenden in de regio.

Broeklin is een breed samenwerkingsverband, waarbij ook de gemeente Machelen betrokken is. Ook werkgeversorganisatie Voka en ondernemersunie Unizo nemen deel aan het project. Na uitvoerig studiewerk besliste Uplace om een innovatief sociaaleconomisch project te realiseren in het reconversiegebied.

Nieuwe visie

Architect D’Hooghe en landschapsarchitect Bas Smets hebben de ontwerpplannen voor de Broeksite toegelicht. Die vertrekken van een totaal nieuwe visie en verwijzen de vorige plannen van het project Uplace definitief naar de prullenmand.

‘Het is niet makkelijk om afscheid te nemen van een project waar we de voorbije vijftien jaar hard aan gewerkt hebben en waar we meer dan 90 miljoen euro in hebben geïnvesteerd’, zegt Jan Van Lancker, CEO van Uplace. ‘Dat is allemaal voor niets geweest. We draaien die bladzijde definitief om.’

Nieuw concept

Het ambitieuze project van ondernemer Bart Verhaeghe voor een gigantisch winkelcentrum in Machelen lokte veel protest uit en bleek economisch niet haalbaar. De naam Broeklin verbindt de Broeksite met de bekende stadswijk in New York. De werkwinkelwijk moet de oude industriële site omtoveren tot een soort nieuwe en hippe stad.

Bond Beter Leefmilieu werkte mee aan de voorbereiding van Broeklin. ‘We zijn verheugd dat na jaren van polarisering en rechtszaken de strijdbijl begraven kan worden. We engageren ons om ook in de toekomst onze schouders te zetten onder de ontwikkeling van een circulaire bedrijvenzone’, zegt de netwerkorganisatie.

Lokaal en circulair

Het concept van de werkwinkelwijk brengt lokale productie, consumptie, circulariteit en opleiding samen. ‘De nieuwe visie zet in op een korteketeneconomie, waarbij afvalstoffen hergebruikt worden als grondstof. Er zal bijvoorbeeld ruimte zijn voor stadslandbouw in de restaurants. De vezels uit die landbouw kunnen verwerkt worden tot textiel, waaruit productie voortvloeit in de maakwinkels. Zo kunnen kringlopen gesloten worden. De focus op textiel en voedselafval mag voor ons nog verruimd worden.’

Een extra troef van Broeklin is volgens BBL de veel lagere impact op de mobiliteit, het grootste punt van kritiek op het oorspronkelijk geplande shoppingcentrum. Maakwinkels hebben een heel ander mobiliteitsprofiel, met minder autoverplaatsingen in de spits. Het aantal parkeerplaatsen vermindert met twintig procent. Een transitieparking kan na verloop van tijd omgebouwd worden tot productieruimte. Voorts wordt ingezet op een fietsnetwerk, een mobipunt met deelwagens en kleine elektrische vervoersmiddelen.”