Universeel en goedkoop: de weg die elektrische auto’s oplaadt

Een van de grootste uitdagingen die moet worden overwonnen om alle automobilisten te laten overschakelen op elektrische auto’s is het beschikbaar stellen van voldoende oplaadpunten. Maar in plaats van meer laadpalen langs de weg te installeren, kunnen we ook gewoon onze wegen gebruiken om auto’s op te laden.

Sinds enkele jaren werken verschillende bedrijven over de hele wereld hard aan de ontwikkeling van oplaadbare wegen. Sommige systemen werken niet zo goed, andere zijn wel heel effectief. Maar, ook al kan de technologie doeltreffend zijn, er is nog een hindernis: de prijs. De tot dusver geteste wegen zijn relatief duur.

Maar door te brainstormen vinden bedrijven doorgaans een even doeltreffende technologie die ook minder kost. Zo gaan het Indiana Department of Transportation, de National Science Foundation (een onafhankelijk agentschap van de Amerikaanse regering bedoeld om financiële steun te verlenen voor fundamenteel wetenschappelijk onderzoek), de Purdue University en de Duitse firma Magment samen deze uitdaging aan. Het doel van dit publiek-private partnerschap is om “gemagnetiseerd cement” te ontwikkelen, dat met een magnetisch veld geladen deeltjes zou bevatten.

Het onderzoek zal in drie delen worden gesplitst:

  • Laboratoriumtesten
  • Een test op een 400 meter lange weg
  • Een test op dezelfde weg met zware vrachtwagens die op hoog vermogen rijden (200 kW en meer)

Als deze drie fasen goed verlopen, is de Amerikaanse staat Indiana van plan de technologie toe te passen op een veel langer traject op een van zijn interstate highways.

Grote voordelen, althans in theorie

Deze verschillende Amerikaanse overheidsorganen en Magment hebben grote ambities. In theorie zou hun product een “record-efficiëntie van draadloze transmissie tot 95 procent” moeten bieden. Het systeem moet universeel zijn en zou niet duurder worden dan de huidige “standaardkosten voor wegenaanleg”.

De technologie is ook “robuust en bestendig tegen vandalisme” en “geschikt voor alle weersomstandigheden”. Het partnerschap merkt tevens op dat de platen waarin de gebruikte ferrietdeeltjes (magnetische keramische materialen) zijn ingebed lokaal kunnen worden vervaardigd.

“Dit project is een echte stap voorwaarts in de toekomst van dynamisch draadloos opladen, dat ongetwijfeld de standaard zal zetten voor betaalbare, duurzame en efficiënte elektrificatie van transport”, zei Mauricio Esguerra, CEO van Magment.

“Indiana staat bekend als het kruispunt van Amerika en we zijn vastbesloten onze leidende positie in transport te versterken door innovatie ter ondersteuning van opkomende voertuigtechnologie”, zei gouverneur Eric J. Holcomb van Indiana. “Deze samenwerking voor de ontwikkeling van draadloze oplaadtechnologie voor snelwegen is een sterk signaal dat Indiana vooroploopt bij het aanbieden van de infrastructuur die nodig is om de invoering van elektrische voertuigen te ondersteunen.”

(tb) (lb)

Meer
Lees meer...
Markten