Binnenkort verdwijnt het bekende rijstmerk Uncle Ben’s wellicht uit de verkoop. De reden zit in de naam. Uncle is namelijk een bijnaam die rechtstreeks gelinkt is aan het slavernij-verleden van de Verenigde Staten.
De Verenigde Staten zijn al enkele weken in rep en roer nadat George Floyd, een man van 46, gedood werd tijdens een arrestatie. De arrestatie en de protesten die ontstonden om politiegeweld naar de zwarte bevolking aan te klagen, hebben veel bedrijven hun communicatie-, marketing- en algemene strategie doen herdenken.
Uncle
Dat is ook het geval met Uncle Ben’s, dat zich genoodzaakt ziet om naam en logo aan te passen. ‘We evalueren alle mogelijkheden. Luisterend naar consumenten, vooral die binnen de zwarte gemeenschap en onze partners, vinden we dat dit het juiste moment is om het merk Uncle Ben’s te herzien.’ Het is vooral de naam die problematisch is. Uncle is een oude term voor een zwarte man om hem geen ‘master’ of mijnheer te moeten noemen en is gelinkt aan de slavernij in de Verenigde Staten.
Aunt Jemima
Het is dus tijd om een ander logo te verzinnen, klinkt het bij moederbedrijf Mars. Dat betekent dus dat het vertrouwde rijstmerk, dat al sinds 1943 in de winkelrekken ligt, wellicht aangepast wordt.
Bij een andere voedingsgroep, Quaker Oats, wordt momenteel ook gekeken naar de benaming van Aunt Jemima, een pannenkoekenmix. Daar stelt zich een gelijkaardig probleem.