Grondstoffenspecialist Umicore en autobouwer Volkswagen hebben een joint venture gesloten. Daarmee plannen de bedrijven om samen zo’n 3 miljard euro te investeren in nieuwe fabrieken voor autobatterijen.
Nadat beide bedrijven in december bekendmaakten samen te werken, is nu de inhoud van die collaboratie bekend. Umicore en Volkswagen hebben een joint venture gesloten. Daarmee plannen de bedrijven grootschalig te investeren in het produceren van batterijen en de nodige grondstoffen. Met die investering springen de concerns vol overtuiging mee in de strijd om EV-metalen. Het prijskaartje zou genoeg moeten zijn om tegen 2030 jaarlijks batterijen voor 2,2 miljoen auto’s te bouwen.
Umicore behaalt helft doelstelling in één klap
De gesloten joint venture moet het volledige traject van begin tot einde nagaan. Umicore zal het zuiveren van de grondstoffen op zich nemen. De Brusselse groep tekent voor de helft van de productie van de materialen die nodig zijn voor het creëren van batterijelektroden: lithium, nikkel, kobalt en mangaan maken ongeveer de helft van de totale kostprijs uit.
De deal valt goed binnen bij Umicore dat tegen 2030 batterijmaterialen wil leveren aan 400 GWh per jaar. Met het sluiten van de joint venture met Volkswagen, is nu officieel de helft daarvan al gerealiseerd. Umicore sloot namelijk in april dit jaar een deal met ACC, een syndicaat van Mercedes-Benz, TotalEnergies en Stellantis (Citroën, Fiat, Opel, Peugot,…), goed voor 46 GWh tegen 2030.
Het plan
De Brusselse grondstoffenspecialist Umicore zal grondstoffen en batterijmaterialen leveren aan de grootste autobouwer van Europa, dat de bouw van hun gigafactory afgelopen zomer in Salzgitter begon, een stad in Duitsland. Die fabriek zou naar verwachting tegen 2025 de deuren openen en vervolgens batterijen met een totale capaciteit van 20 gigawattuur (GWh) maken. Dat zou genoeg zijn voor zo’n 300.000 elektrische wagens. Op een jaar tijd moet dat cijfer een verdubbeling kennen. Tegen 2030 zouden ze op een capaciteit van 160 GWh moeten uitkomen: genoeg voor een jaarlijkse productie van 2,2 miljoen elektrische wagens.
In een later stadium zou ook batterijrecyclage in de joint venture kunnen worden opgenomen. Umicore maakte namelijk eerder dit jaar bekend 500 miljoen euro te investeren in een nieuwe grootschalige recyclagefabriek. Die zal in Europa komen, al is nog niet bekend waar precies.
Volgens Mathias Miedreich, CEO van Umicore, zullen de eerste jaren voornamelijk rond investeringen gaan, vooraleer de productie écht van start kan. 2,5 miljard euro van de totale investering zal voor het einde van 2025 nog worden uitgegeven. Beide bedrijven verdelen de kosten 50/50. “Vanaf 2026 zal de joint venture bijdragen aan de winst”, zegt Miedreich aan De Tijd.
De beurs reageerde bovendien positief op het nieuws. De koers van Umicore kende een stijging van 2 procent als gevolg van de aankondiging.
(ns)