Uitschakeling Oranje op EK is streep door de rekening van de Nederlandse supermarkten

Het nationale elftal van Nederland is er niet in geslaagd om Tsjechië te verslaan in de achtste finale van het EK 2021 (Euro 2020). Dat is niet alleen slecht nieuws voor de spelers en de supporters, maar ook voor de supermarkten. Volgens ING-econoom Marten van Garderen gaat het om zo’n 10 miljoen euro extra omzet per wedstrijd.

Onze noorderburen zullen de prestaties van hun nationale ploeg liefst zo snel mogelijk vergeten. Na een rode kaart is Nederland er zondag niet in geslaagd om in de achtste finale van het EK aan de haal te gaan met een overwinning. Na 90 minuten spelen stond er 0-2 op het scoreboard, in het voordeel van Tsjechië.

Tientallen miljoenen euro’s

De vroegtijdige uitschakeling van Nederland heeft volgens ING vergaande gevolgen voor de Nederlandse supermarktketens. Het economisch bureau van de grootbank stelt dat de supermarkten tientallen miljoenen euro’s in rook zien opgaan. Dat schrijft de Nederlandse nieuwssite Businessinsider.

Van Garderen berekende dat de supermarkten zo’n 10 miljoen euro extra omzet realiseren per wedstrijd dat het nationale elftal speelt. Indien de Nederlandse ploeg erin zou geslaagd zijn om de finalewedstrijd te spelen, zou dat geresulteerd hebben in 30 miljoen euro extra omzet (kwartfinale, halve finale en finale). Tijdens een groot toernooi verkopen supermarkten meer drank, hapjes, chips en andere snacks.

Volgens de econoom liggen de opbrengsten dit jaar nog hoger dan tijdens andere toernooien. Het EK 2021 wordt immers gespeeld tijdens een coronapandemie waarbij er nog verschillende maatregelen gelden. Veel Nederlanders hebben de poulewedstrijden dan ook thuis bekeken, waardoor ze meer drank en hapjes hebben gekocht.

Wegvallen beperkingen horeca

Sinds 26 juni zijn bijna alle beperkingen voor de horeca vervallen. Dat de Nederlanders net na een versoepeling van de maatregelen uit het toernooi liggen, is een opdoffer voor de Nederlandse horeca. Door het wegvallen van de beperkingen mochten ze onder meer grote schermen plaatsen. ING heeft geen inschatting gemaakt van wat de financiële impact is van het EK-verlies op de horeca.

ING raamde eerder dat Nederlanders dit EK gezamenlijk ruim 45 miljoen euro aan Oranje-artikelen, zoals vlaggen en sjaaltjes, zouden uitgeven. Volgens van Garderen zal dit bedrag ook lager uitkomen door de vroegtijdige uitschakeling. Al zal die terugval eerder beperkt zijn omdat veel van die artikelen doorgaans voor de start van het EK gekocht worden. In ons land is het verkoop van dergelijke producten net toegenomen nadat de Rode Duivels zijn doorgestoten naar de achtste finale.

Lees ook:

(evb)

Meer
Lees meer...
Markten