Key takeaways
- Uber is van plan om autonome taxidiensten te lanceren in het Verenigd Koninkrijk, ondanks het verzet van de regering tegen de tijdlijn.
- Het VK loopt niet achter; de VS en China lopen voorop vanwege hun centra voor de ontwikkeling van autonome voertuigtechnologie.
- Het aanpakken van de acceptatie door het publiek, zorgen over de veiligheid, aansprakelijkheid, verzekering en eigendom bij ongelukken waarbij zelfrijdende voertuigen betrokken zijn, vormt een grote uitdaging voor de toekomst.
Taxi-gigant Uber heeft zich bereid verklaard om in het Verenigd Koninkrijk taxidiensten zonder bestuurder te lanceren, ondanks het feit dat de regering de verwachte tijdlijn voor volledig autonome voertuigen heeft uitgesteld. Terwijl de vorige regering voorspelde dat er tegen 2026 zelfrijdende auto’s op de Britse wegen zouden rijden, stelt de huidige regering nu een realistischer tijdschema voor, namelijk eind 2027.
Op dit moment is beperkte zelfrijdende technologie toegestaan op de Britse wegen, maar vereist dat een menselijke bestuurder de controle behoudt. Uber werkt samen met 18 technologiebedrijven op het gebied van geautomatiseerde auto’s, waaronder Wayve, om zijn ambities af te stemmen op wereldwijde trends. Robotaxi’s zijn al operationeel in de VS, China, de VAE en Singapore, meldt BBC.
Uber benadrukt dat VK niet achterloopt in autonome voertuigen
Ondanks de vertraging beweert Uber dat het VK niet achterloopt, en schrijft de voorsprong van de VS en China voornamelijk toe aan het feit dat die landen hubs zijn voor de ontwikkeling van autonome voertuigtechnologie. Het Department for Transport verzekert een snelle implementatie van wetgeving voor zelfrijdende auto’s tegen de tweede helft van 2027, terwijl het proeven en pilots op korte termijn onderzoekt om een bloeiende zelfrijdende sector te bevorderen.
Gebruikerservaring en publieke perceptie blijven belangrijke overwegingen. In de VS werken robotaxi’s meestal gedurende lange uren, zeven dagen per week. Hoewel er door de autonome werking geen loon meer is voor chauffeurs, hanteert Uber momenteel tarieven die vergelijkbaar zijn met die van menselijke chauffeurs. Klanten kunnen ervoor kiezen om voor robotaxiritten te kiezen als die beschikbaar zijn.
Publieke acceptatie blijft een uitdaging
De acceptatie door het publiek vormt een potentiële barrière, zoals blijkt uit een YouGov-peiling uit 2024 waaruit blijkt dat 37 procent van de Britten zich “erg onveilig” voelt als ze in autonome voertuigen reizen. Uber beweert echter dat de aanvankelijke ongerustheid bij passagiers van voorbijgaande aard is en dat de ervaring snel normaal wordt.
Veiligheidsvergelijkingen tussen autonome en door mensen bestuurde voertuigen zijn aan de gang, waarbij Amerikaanse gegevens wijzen op lagere ongevallencijfers voor geautomatiseerde voertuigen. Incidenten met robotaxi’s hebben echter geleid tot bezorgdheid over de veiligheid, variërend van verkeersongevallen tot passagiers die in voertuigen opgesloten raken.
Zelfrijdende voertuigen kunnen economie VK een boost geven
Het aanpakken van aansprakelijkheid, verzekering en eigendom bij ongelukken met zelfrijdende voertuigen brengt nog meer uitdagingen met zich mee in het Verenigd Koninkrijk.
De potentiële economische impact van zelfrijdende voertuigen is aanzienlijk: de regering voorspelt een industrie van 42 miljard pond en 38.000 banen tegen 2035. De bezorgdheid over de verplaatsing van banen voor chauffeurs vereist een zorgvuldige afweging van de sociale gevolgen.
Uber blijft optimistisch dat geautomatiseerde voertuigen in de nabije toekomst voor een revolutie in het transport zullen zorgen.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!