Uber investeert 700 miljoen dollar in Turks leveringsplatform Trendyol Go


Key takeaways

  • Trendyol Go bedient klanten met leveringen van meer dan 90.000 restaurants en markten via een netwerk van 19.000 koeriers.
  • Het platform leverde alleen al in 2024 meer dan 200 miljoen bestellingen en genereerde ongeveer 2 miljard dollar aan bruto boekingen.
  • Uber zal functies van zijn Eats-service integreren in Trendyol Go nadat de overname is afgerond.

Uber investeert zwaar in het uitbreiden van zijn wereldwijde bereik door middel van strategische overnames en partnerschappen. De ride-hailinggigant kondigde aan dat het van plan is om voor 700 miljoen dollar een belang van 85 procent te nemen in Trendyol Go, een Turks bezorgplatform voor voedsel en kruidenierswaren. Door deze stap kan Uber de snelgroeiende Turkse markt aanboren en profiteren van de indrukwekkende prestaties van Trendyol Go. Trendyol Go heeft een nationaal bereik en levert aan klanten van meer dan 90.000 restaurants en markten via een netwerk van 19.000 koeriers.

  • Alleen al in 2024 leverde het platform meer dan 200 miljoen bestellingen en genereerde het ongeveer 2 miljard dollar aan bruto boekingen, met een jaar-op-jaar groei van meer dan 50 procent.

Overname

De overname zal naar verwachting in de tweede helft van 2025 worden afgerond en zal onmiddellijk bijdragen aan het groeitraject van Uber. Trendyol Go zal onafhankelijk blijven opereren, maar zal uiteindelijk functies van Uber Eats integreren, waardoor de bezorgdiensten van Uber verder versterkt zullen worden.

Deze strategische investering komt nadat Uber zijn bod van 950 miljoen dollar op Foodpanda van Delivery Hero in Taiwan had ingetrokken vanwege zorgen over de regelgeving. Op zoek naar nieuwe wegen voor uitbreiding en om zijn streven naar groei te laten zien, is Uber actief bezig met het diversifiëren van zijn portfolio en het verkennen van samenwerkingsverbanden in de autonome voertuigsector.

Uberrit in autonome voertuigen van Pony.ai

In een aparte aankondiging onthulde Uber een samenwerking met Pony.ai, een toonaangevend bedrijf op het gebied van autonome mobiliteit. In het kader van deze samenwerking zal de Robotaxis van Pony.ai worden ingezet op het platform van Uber en later dit jaar worden gelanceerd in een grote markt in het Midden-Oosten. De samenwerking is erop gericht om in de toekomst ook andere internationale markten aan te boren. Rijders die de Uber-app gebruiken, zullen de mogelijkheid hebben om ritten aan te vragen die worden uitgevoerd door autonome voertuigen van Pony.ai, wat een belangrijke stap betekent in de integratie van zelfrijdende technologie in het transportnetwerk van Uber.

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.