Twitter gaat in zee met persbureaus om desinformatie te bestrijden

Twitter gaat samenwerken met de persbureaus Associated Press en Reuters om sneller geloofwaardige informatie te verstrekken op de sociale netwerksite en om de verspreiding van desinformatie in te perken. 

Via deze samenwerking wil de sociaalnetwerksite zijn “capaciteit vergroten om betrouwbare context toe te voegen aan gesprekken die op Twitter plaatsvinden”. Zo zullen Associated Press en Reuters er mee voor zorgen dat de berichten die in ‘trends’ terechtkomen, voorzien worden van links naar betrouwbare bronnen. 

Ook zal er proactief context aangeboden worden over onderwerpen die snel veel interesse wekken en waaruit mogelijk misleidende informatie kan voortvloeien. “In plaats van te wachten tot iets viraal wordt, zal Twitter de discussie contextualiseren in gelijke tred met of vooruitlopend op het publieke gesprek”, verklaart Twitter. Tijdens deze eerste fase van deze samenwerking zullen AP en Reuters zich focussen op Engelstalige posts.

Betrouwbare informatie

“Vertrouwen, nauwkeurigheid en onpartijdigheid vormen de kern van wat Reuters elke dag doet: miljarden mensen voorzien van de informatie die ze nodig hebben om slimme beslissingen te nemen”, zegt Hazel Baker, hoofd User-Generated Content Newsgathering bij Reuters. 

“Deze waarden zijn ook de drijfveer achter ons streven om de verspreiding van verkeerde informatie een halt toe te roepen”, vervolgt ze. “We zijn verheugd om met Twitter samen te werken en onze uitgebreide wereldwijde en lokale expertise te gebruiken om betrouwbare informatie aan het publiek te verstrekken.”

De vicepresident van wereldwijde bedrijfsontwikkeling bij AP, Tom Januszewski, benadrukte dat het Amerikaanse persagentschap al lang nauw samenwerkt met Twitter en andere platforms om het bereik van objectieve journalistiek te vergroten. “Dit werk is de kern van onze missie”, zegt hij. “We zijn vooral enthousiast over het gebruik van de schaal en snelheid van AP om context toe te voegen aan online gesprekken, die kunnen profiteren van gemakkelijke toegang tot de feiten.”

Birdwatch

Eind maart zette Twitter ook een proefproject op poten waarbij gebruikers tweets kunnen rapporteren die volgens hen misleidend zijn. Het zogenoemde ‘Birdwatch’-project, dat nu getest wordt in de Verenigde Staten, is bedoeld om in samenwerking met Twitter-gebruikers desinformatie van het platform te weren.

Ook Birdwatch zal volgens Twitter feedback krijgen van AP en Reuters om de kwaliteit te beoordelen van de informatie die door deelnemers aan het project wordt verstrekt.

(am)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.