Het wordt steeds moeilijker om op de tweehandsmarkt een zakenjet te vinden. Dat is een signaal van de langverwachte verschuiving in de markt van de luxevliegtuigen. Dat zegt Thomas Black, transportspecialist bij het persbureau Bloomberg.
De markt van de zakenvliegtuigen werd de voorbije jaren met een overaanbod geconfronteerd. Moeilijke economische omstandigheden zorgden er immers voor dat de eigenaars van zakenjets slechts met veel moeite overnemers konden vinden voor de toestellen die ze wilden verkopen. Onder invloed van een sterkere economische conjunctuur en fiscale voordelen in de Verenigde Staten is die situatie echter gekeerd.
Timing
“De timing kon niet beter zijn voor vliegtuigbouwers zoals Bombardier, Embraer, Textron en Gulfstream, die allemaal nieuwe modellen op de markt brengen,” betoogt Thomas Black. “De voorbije vier jaar werd op de markt een daling of maximaal een status-quo opgetekend, maar voor volgend jaar wordt opnieuw een groei met 8 procent voorspeld. De lancering van nieuwe modellen heeft daarbij altijd een positief effect op de verkoop.”
Rolland Vincent, analist bij consulent JetNet, benadrukt dat de marktgroei wordt gedragen door de Verenigde Staten, waar ongeveer 70 procent van de nieuwe leveringen gebeuren. De Verenigde Staten tellen trouwens ongeveer 60 procent van de wereldwijde vloot zakenvliegtuigen.
Onder meer wordt gewezen naar de beslissing van de Amerikaanse regering om de vennootschapsbelasting van 35 procent naar 21 procent terug te brengen. Tevens werd de mogelijkheid geboden om kapitaalinvesteringen onmiddellijk volledig af te schrijven. Dat heeft vele bedrijven volgens Black aangezet om tot de aankoop van een zakenvliegtuig over te gaan.
Niet iedereen kiest echter voor een nieuw toestel. Vele partijen gaan op de tweedehandsmarkt op zoek naar een geschikt exemplaar. “Vliegtuigen met hoogwaardige instrumenten en interieurs in goede conditie worden steeds moeilijker te vinden,” zegt Barry Justice, president van consulent Corporate Aviation Asset Professionals.
7.700 verkopen
Justice wijst er echter ook op dat de toegenomen interesse uiteindelijk ook een positieve invloed zal hebben op de tweedehandsmarkt. “Vele bedrijven gebruiken de aankoop immers als vervanging van een ouder vliegtuig,” betoogt Justice. “Die oudere toestellen komen vaak op de tweedehandsmarkt.
Luchtvaartconsulent Brian Foley waarschuwt wel dat een verhoogde druk op de Amerikaanse economische groei opnieuw als een rem op de verkopen van vliegtuigen zou kunnen werken.
“Voorlopig moeten de kopers echter hun verwachtingen bijstellen,” benadrukt Janine Iannarelli, oprichter van broker Par Avion. “Klanten moeten langer wachten op het toestel dat ze hebben gekozen. Soms zal ervoor gekozen worden om een toestel te kopen dat nog een upgrade moet ondergaan.”
Volgens Gaetan Handfield, manager marktonderzoek bij de divisie aerospace van Honeywell International, berekende dat de voorraad beschikbare tweedehands vliegtuigen sinds vorig jaar met 13 procent is gekrompen.
Bij toestellen die minder dan tien jaar geleden hun debuut maakten, zou er zelfs sprake zijn van een achteruitgang met 30 procent. Deze dalingen zijn alvast een goed voorteken voor de verkoop van nieuwe toestellen. Honeywell voorspelt voor het volgende decennium een verkoop van 7.700 nieuwe zakenjets. Meer dan 60 procent van die verkopen zou betrekking hebben op grote jets.
“De voorbije jaren hebben de fabrikanten de productie beperkt, zodat vermeden zou kunnen worden dat er teveel toestellen op de markt zouden komen,” beklemtoont Handfield. “Nu echter de markt opnieuw aantrekt, moeten de fabrikanten erover waken niet te snel tot een grotere productie over te gaan. “
“Hierdoor zou men opnieuw in een situatie verzeilen waarbij er teveel jonge vliegtuigen op de tweedehandsmarkt worden gebracht.”