De Europese autoverkopers hebben de impact van de verstrengde coronamaatregelen als gevolg van een tweede coronagolf stevig in hun portefeuille gevoeld. In januari is de autoverkoop afgenomen met bijna 26 procent in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar.
De autosector gaat gebukt onder de verstrengde coronamaatregelen. Door onder meer de opkomst van allerhande varianten van het coronavirus zien veel overheden zich genoodzaakt om extra maatregelen te nemen. In verschillende landen, waaronder België, Frankrijk en Nederland, geldt er momenteel een avondklok.
Minder vraag naar wagens
Nu we minder buitenkomen, doen we ook minder vaak een beroep op onze wagen. Dat zorgt er op zijn beurt voor dat we met z’n allen minder wagens kopen. Cijfers van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) tonen aan dat er in januari 842.835 nieuwe wagens zijn geregistreerd in de Europese Unie, het Verenigd Koninkrijk en de lidstaten van de Europese Vrijhandelsassociatie (EFTA). Dat is 25,7 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar.
De autoverkoop is afgenomen in de vijf grootste markten. Het aantal inschrijvingen in Spanje daalde het sterkst met 51,5 procent. De verkopen in Duitsland, Groot-Brittannië en Italië daalden respectievelijk met 31,1, 39,5 en 14 procent. In Frankrijk werd er in januari een daling opgetekend van 5,8 procent.
Toenemend aantal Zweedse registraties
Enkel in Zweden zijn er meer wagens aan de man gebracht. Het aantal geregistreerde wagens is daar toegenomen met 22,5 procent. Die opvallende stijging is het gevolg van een verhoging van de wagenbelastingen in januari 2020. Toen heeft het aantal registraties een stevige deuk gekregen.
De verkopen van Volkswagen en Stellantis daalden met respectievelijk 28,1 en 27,4 procent, terwijl Renault een daling van 22,9 procent meldde. Luxe autoproducenten boekten ook verliezen in januari: de verkoop van BMW daalde met 16,8 procent en rivaal Daimler rapporteerde een daling van 17,9 procent.