Turkish Airlines overweegt minderheidsbelang in Air Europa


Key takeaways

  • Turkish Airlines is van plan een minderheidsbelang in Air Europa te nemen om haar aanwezigheid in Europa te versterken en toegang te krijgen tot nieuwe markten zoals Latijns-Amerika.
  • Air Europa’s uitgebreide netwerk en gevestigde operaties maken het een aantrekkelijke partner voor de groeidoelstellingen van Turkish Airlines.
  • Deze overname markeert een verandering in de strategie van Turkish Airlines en weerspiegelt de aanpak van andere luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, maar met potentiële risico’s die door de ervaring van Etihad in het verleden naar voren zijn gekomen.

Turkish Airlines staat op het punt een bindend bod uit te brengen om een minderheidsbelang in Air Europa te verwerven. Het doel is om de aanwezigheid van Turkish Airlines in Europa te versterken en haar bereik uit te breiden naar belangrijke markten zoals Latijns-Amerika en het Caribisch gebied.

Het uitgebreide netwerk van Air Europa, met meer dan 55 bestemmingen wereldwijd en een vloot van meer dan 50 vliegtuigen, maakt het een aantrekkelijke partner voor Turkish Airlines. De sterke wortels van de Spaanse luchtvaartmaatschappij op het Iberisch schiereiland en haar gevestigde aanwezigheid in het passagiers- en vrachtsegment sluiten aan bij de langetermijngroeidoelstellingen van Turkish Airlines.

Vorige overnamepogingen

Eerdere pogingen van Air France-KLM en Deutsche Lufthansa AG om een aandeel in Air Europa te verwerven waren niet succesvol. Ook IAG SA, eigenaar van British Airways, liep tegen wettelijke hindernissen aan toen het probeerde de luchtvaartmaatschappij te kopen.

Turkish Airlines kiest voor nieuwe groeistrategie

Deze potentiële overname markeert een belangrijke strategische verschuiving voor Turkish Airlines, dat voor het eerst minderheidsbelangen neemt in andere luchtvaartmaatschappijen. Deze strategie weerspiegelt die van andere luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten, zoals Qatar Airways en Etihad, die hebben geprobeerd te groeien door in hun regionale rivalen te investeren. De ervaring van Etihad in het verleden toont echter de moeilijkheden van deze aanpak, waarbij een gebrek aan volledige controle over partnerluchtvaartmaatschappijen tot verschillende faillissementen heeft geleid.

Turkish Airlines demonstreert haar partnerschapsmodel al met een belang van 50 procent in SunExpress, een joint venture met Lufthansa, en een belang van 49 procent in Air Albania. (fc)

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.