Trends voor kmo’s in 2024: de kracht van automatisering

2023 was een uitdagend jaar voor veel ondernemers. Hoewel de inflatie daalde, bleef het consumentenvertrouwen licht negatief. Wordt 2024 een beter ondernemersjaar, en wat zijn de grote trends? Joep Hoeks, Chief Product Officer van Exact Software, blikt vooruit op ontwikkelingen die kmo’s in 2024 te wachten staan. 

1. Efficiencywinst is een must 

“Om economisch uitdagende tijden de baas te blijven, is efficiencywinst een must. En ik ben van mening dat automatisering daar de katalysator voor kan zijn”, vertelt Joep Hoeks. “Automatisering maakt het mogelijk meer werk te verrichten in een korter tijdsbestek en met minder mensen. Dit geldt voor zowel operationele, financiële als HR-processen.” 

“Automatisering levert je bovendien gestructureerde data op, waarmee je het inzicht in je organisatie kunt vergroten. Neem bijvoorbeeld debiteurenbeheer: een slim automatiseringssysteem toont niet alleen hoeveel openstaande facturen je nog hebt, maar stuurt ook automatisch herinneringen om facturen te betalen, compleet met geïntegreerde betaallink. Het kiest op basis van klantprofielen ook nog eens de juiste toon: een strenge herinnering voor klanten die vaak te laat betalen en een vriendelijke herinnering voor wie normaalgesproken keurig op tijd betaalt.” 

“Met een order- en voorraadbeheersysteem heb je dan weer altijd de juiste hoeveelheid producten in huis en weet je precies op welke momenten in het jaar je meer voorraad moet aanleggen om snel te kunnen leveren. Kortom: automatisering helpt je om efficiënter te werken, maar ook om beter onderbouwde bedrijfsbeslissingen te nemen en verder te groeien.” 

2. Innovaties omarmen, met een persoonlijke touch

 “Ik geloof sterk dat ondernemers technologische innovaties moeten omarmen, maar ook dat zij oog moeten houden voor de persoonlijke touch”, vervolgt Joep. “AI zal mensen niet gaan vervangen, maar kan wel een waardevolle aanvulling zijn op mensenwerk. Als software zich op eenvoudige, routinematige taken richt, zijn mensen inzetbaar op creatievere posities. Die creativiteit maakt dat je onderscheidend kunt zijn en klanten die persoonlijke touch kunt geven.” 

“Bij Exact investeren we volop in User Experience. Want technologische vooruitgang is geweldig, maar het heeft ook impact op ons welzijn. Volgens de Digimeter van imec turen Vlamingen gemiddeld 3 uur per dag op hun smartphone. We weten dat consumenten hun schermtijd willen verminderen, en dat kan als toepassingen heel gebruiksvriendelijk zijn en eenvoudig en snel werken. Die trend in gebruiksvriendelijkheid betreft trouwens niet alleen software, maar bijvoorbeeld ook de klantenservice, zodat consumenten persoonlijker en efficiënter bereikt kunnen worden.” 

3. Wees een verantwoorde ondernemer en werkgever 

“Ondernemers hebben al langer de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan mens en milieu, maar in 2024 is het belangrijk om concrete en meetbare doelstellingen op te stellen. De duurzaamheidsrapportage wordt voor kleinere bedrijven pas na 2026 verplicht, maar indirect krijgen ze er al eerder mee te maken, bijvoorbeeld als ze goederen of diensten aan grotere bedrijven leveren.” 
“Waar je als bedrijf precies op moet rapporteren zal per sector verschillen, maar klimaatimpact zal een hoofdrol spelen. Je zal dus verantwoorde keuzes moeten maken, en de betrokkenheid van medewerkers wordt belangrijk om echt het verschil te maken.”

Tot slot 

Samenvattend kunnen we concluderen dat efficiëntie hét woord van 2024 is. Joep Hoeks besluit: “Zeker, en niet alleen zakelijk gezien. Door in te zetten op automatisering en nieuwe technologieën kun je efficiënter werken. Daarmee blijft er meer tijd over voor andere zaken, zoals creativiteit en persoonlijk contact met klanten, maar ook voor persoonlijke ontwikkeling en een fijne werk-privébalans.”

Ontdek hier wat digitalisering voor uw bedrijf kan betekenen.

Meer