Trafieken bpost weerspiegelen duidelijke impact coronacrisis

Het Belgische postbedrijf bpost heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar een omzet geboekt van 934,6 miljoen euro. Dat betekende een stijging met 3,1 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De onderneming kon daarbij een winst melden van 47,9 miljoen euro. Dat was een daling met 5,1 procent tegenover de eerste drie maanden van vorig jaar.

De kwartaalresultaten van bpost werden in grote mate door de uitbraak van het coronavirus beïnvloed. De coronacrisis zorgde er immers voor dat het bedrijf minder brieven moest bestellen, maar daarentegen liet de trafiek aan pakketten een duidelijke toename optekenen.

Bedrijvenpost

Door de coronacrisis moesten bedrijven massaal de deuren sluiten. Dat had echter ook tot gevolg dat bpost minder administratieve brieven moest bedelen. Omdat supermarkten geen kortingsacties konden opzetten, moest het postbedrijf ook minder reclamefolders in de brievenbussen stoppen. Los van de coronacrisis kende het postvolume evenwel een kleinere daling dan was verwacht.

Anderzijds kende de overstap naar het online shoppen onder invloed van de coronacrisis een duidelijke versnelling. Dat resulteerde in een stijging van het aantal bezorgde pakketten in België en Nederland met 20,5 procent. Bpost raamt dat de uitbraak van de besmetting aan het bedrijf tijdens de eerste kwartaal van dit jaar de onderneming een verlies van 16,7 miljoen euro heeft gekost.

Dividend

Over de rest van het jaar kan bpost naar eigen zeggen momenteel weinig uitspraken doen. Het bedrijf kondigt aan hierover meer duidelijkheid te zullen scheppen op het ogenblik dat de volledige impact van de coronacrisis nauwkeurig en betrouwbaar kan worden ingeschat. Dat is op dit ogenblik volgens bpost echter nog niet mogelijk.

Wanneer de impact van de pandemie op langere termijn duidelijk is geworden, zal het bedrijf naar eigen zeggen ook een nieuw dividendbeleid voorstellen. ‘Bijgevolg wordt het huidige dividendbeleid opgeschort,’ aldus de onderneming.

Meer