Tractorfabrikant John Deere zou zijn producten op zo’n manier ontwerpen zodat het bijna onmogelijk is om de machines te reparen buiten de fabrikant om. Hierdoor zitten boeren vast in een huwelijk met de tractorbouwer, die hoge reparatiekosten vraagt. Actiegroepen in de VS zijn nu naar de Federal Trade Commission (FTC) gestapt.
Naast de verkoop van apparatuur controleert Joh Deere ook de markt voor het repareren van tractors en landbouwmachines. De afgelopen jaren heeft het bedrijf onafhankelijke garages verhinderd om storingen te diagnosticeren of reparaties uit te voeren. Boeren eisen nu in toenemende mate het “recht op reparatie” van hun apparatuur buiten Deere om.
Volgens een speciaal opgerichte onderzoeksgroep – bestaande uit het Amerikaanse National Farmers Union en lokale vakbonden – is het voor boeren onmogelijk om zelf belangrijke reparaties uit te voeren aan tractors, of om naar een onafhankelijke garage te gaan. John Deere zou zijn tractors op een manier ontwerpen waardoor dat niet mogelijk is. De groep vraagt nu in zijn klacht om een formele bekentenis van Deere en maatregelen van de FTC.
“Terwijl Deere historisch gezien zijn rivalen juist te slim af was door boeren voor zich te winnen met goede machines, heeft het de afgelopen jaren zijn toevlucht genomen tot het misbruik van zijn monopoliemacht”, zo luidt de klacht die de onderzoeksgroep heeft ingediend.
Daarnaast beweren de onderzoekers dat Deere zich schuldig heeft gemaakt aan bedrieglijke praktijken. In 2018 stelde de fabrikant namelijk dat ze de bekritiseerde praktijken zou veranderen, door speciaal gereedschap en software beschikbaar te stellen. Maar dit is nooit gebeurd, zo beweert de groep.
Illegale methoden
Boeren in de VS lopen tegen softwareproblemen van hun John Deere-machines aan. Cruciale diagnostische informatie van hun machines is moedwillig niet beschikbaar gemaakt voor landbouwers en garages. Hierdoor kunnen landbouwwerktuigen en tractoren niet worden geanalyseerd en gerepareerd, enkel door officiële dealers.
“Er zijn duizenden boeren die afhankelijk zijn van hun werktuigen. We weten dat het bij dealers en officiële garages soms lang kan duren voordat reparaties zijn uitgevoerd. Ook zijn de kosten erg hoog”, zo vertelt de boer Jared Wilson aan Civil Eats. Wilson beschreef hoe het 28 dagen duurde voordat zijn werktuig was gerepareerd.
Spoedreparaties niet mogelijk
Omdat veel boeren afhankelijk zijn van het weer en overige seizoensgebonden elementen, zijn dergelijke ongeplande zelfstandige reparaties cruciaal voor het landbouwbedrijf. Spoedreparaties zijn bij Deere dus niet door een boer zelfstandig uit te voeren. Boeren hebben daarom jarenlang hun toevlucht gezocht tot het hacken van hun tractoren en andere illegale methoden om de exorbitante kosten voor reparaties te omzeilen.
John Deere vertegenwoordigt meer dan 50 procent van de tractorverkopen in de VS. Ook in Europa speelt de tractorgigant een belangrijke rol. Het bedrijf is marktleider in Nederland, het VK en zelfs Duitsland. Daar wisselt het constant stuivertje met het Duitse Fendt. John Deere heeft nog niet officieel gereageerd.
(ns)