De Japanse autobouwer Toyota zal zijn verkoopdoelstellingen voor het lopende fiscaal jaar, dat in maart wordt afgesloten, niet halen. Dat heeft de Japanse constructeur, de grootste autobouwer van de wereld, gemeld. Ook bij Toyota wordt voor de problemen gewezen op de aanhoudende chiptekorten.
Een wereldwijd tekort aan microchips – essentiële onderdelen van moderne wagens – heeft veel autofabrikanten gedwongen de productie te vertragen of tijdelijk stop te zetten. Ook de Japanse constructeur Toyota bleef niet gespaard.
Herziening
In september had het Japanse bedrijf zijn jaardoelstelling al een eerste keer naar beneden bijgesteld. Oorspronkelijk had Toyota gehoopt dit fiscale jaar in totaal 9,3 miljoen wagens te kunnen verkopen, maar in september had het concern nog van 9 miljoen exemplaren gewag gemaakt.
Maar Toyota erkent dat ook die herziene doelstelling uiteindelijk niet zal kunnen worden gehaald. “Toyota mag zich momenteel in een sterke vraag verheugen”, merkt een woordvoerder van de Japanse autobouwer op. “Daarom was voor de maand februari gemikt op een productieniveau van ongeveer 850.000 wagens.”
Door de grote druk op de markt voor halfgeleiders, die in vele industriële sectoren worden gevraagd, moet de productie echter gedeeltelijk worden afgebouwd.
Toyota mikt nu voor de maand februari nog op een productie van ongeveer 700.000 exemplaren. Dit betekent echter meteen dat ook de herziene jaardoelstelling van 9 miljoen wagens niet zal kunnen worden gerealiseerd.
Excuses
Toyota zei de volgende maand een aantal dagen de activiteiten van elf productielijnen in acht van zijn veertien Japanse fabrieken te zullen stilleggen. Het bedrijf merkte daarbij op aan de klanten en leveranciers zijn oprechte excuses aan te bieden voor de ongemakken die deze aanpassingen zouden kunnen veroorzaken.
De planning voor de maand februari ligt echter nog altijd hoger dan de productie die vorig jaar tijdens diezelfde periode werd gemeld. Toen bouwde Toyota 668.000 wagens.
De cijfers hebben alleen betrekking op de merken Toyota en Lexus, maar houden geen rekening met Daihatsu en Hino, de andere dochters van de Japanse autogroep.
Onlangs had de Japanse zakenkrant Nikkei nog opgemerkt dat Toyota tijdens de maand maart een miljoen auto’s zou moeten fabriceren om zijn jaarlijkse productiedoelstellingen te kunnen halen.
(kg)