De Japanse autogroep Toyota produceert in zijn vestigingen in Frankrijk en Polen handvrije deuropeners. Het ontwerp is van de Leuvense 3D-specialist Materialise.
De deuropener laat toe om niet met de hand, maar met de onderarm een deur te openen. De belangstelling is groot, omdat vermoedt wordt dat het coronavirus lange tijd op gladde oppervlakken en materialen overleeft, en dus mogelijk ook op deurklinken.
Toyota zet zijn 3D-printers in Polen en Frankrijk in om de handvrije deuropeners te maken. Opmerkelijk daarbij is dat de Japanse autoreus zich baseert op een ontwerp van een Belgisch bedrijf, Materialise. De Leuvense 3D-specialiseert maakte de ontwerpen toegankelijk voor alle ingenieurs ter wereld, wat leidde tot tienduizenden downloads.
Het is niet de enige 3D-toepassing die Toyota gebruikt in de strijd tegen het coronavirus. De technologie wordt ook gebruikt om gelaatsschermen (helder plastic plus hoofdband) te maken voor intern gebruik en voor lokale ziekenhuizen of zorgpersoneel in de buurt van de fabrieken in Frankrijk, Polen en het Verenigd Koninkrijk.
Belgische know-how
Materialise is overigens niet de enige Belgische ontwerper van een coronavrije deuropener. Ook de West-Vlaamse hogeschool Vives en het bedrijf LVD Company hebben samen een metalen handvrije deuropener ontwikkeld.
Materialise kwam ook al in het nieuws met zijn 3D geprint zuurstofmasker.