Toyota zegt dat het een technologische doorbraak heeft gevonden waardoor het al vanaf 2027 solid-state-batterijen op de markt kan brengen.
Toyota dicht bij doorbraak: Elektrische voertuigen met een bereik van 1.200 km en 10 minuten oplaadtijd

Waarom is dit belangrijk?
Solid-state- of vastestofbatterijen vormen een veelbelovende technologie die de toekomst van elektrische voertuigen en draagbare elektronica zal veranderen. Ze kunnen de prestaties uitbreiden en de gebruikservaring verbeteren. Maar ondanks de inspanningen van wetenschappers en autofabrikanten om ze commercieel beschikbaar te maken, zijn er tot op heden nog geen elektrische voertuigen die er gebruik van maken.In het nieuws. Toyota zegt nu nieuw materiaal te hebben gevonden dat een van de kernproblemen van solid-state batterijen omzeilt: hun levensduur.
- Het verlengen van de levensduur van solid-state-batterijen is lange tijd een uitdaging geweest die de commerciële levensvatbaarheid van de technologie heeft belemmerd.
- “We hebben een kwalitatief materiaal gevonden,” zei Chief Technology Officer Hiroki Nakajima volgens Nikkei Asia. “We zullen gelijke tred houden met de rest van de wereld en het zeker in de praktijk gaan gebruiken.”
Wat was het probleem?
Elektroden voor een solid-state-batterij staan bekend om hun herhaalde uitzetting en samentrekking tijdens het oplaadproces.
- Hierdoor kunnen de elektroden uiteindelijk losraken van het vaste elektrolytmateriaal, wat de batterij onbruikbaar maakt.
- Bestaande solid-state batterijen kunnen hooguit enkele honderden keren opgeladen worden. Veel minder dan de duizenden oplaadcycli die nodig zijn voor een batterij die geschikt is voor de markt.
- Ook de capaciteit om de productie op te schalen en de kosten te verlagen zal essentieel zijn voor het succes van solid-state batterijen. Die zou het potentieel kunnen hebben om het landschap van elektrische voertuigen te veranderen.
- Volgens het Japan Science and Technology Agency bedragen de productiekosten van deze batterijen momenteel tussen de 60.000 yen en 350.000 yen (400 tot 2.250 euro) per kilowattuur. Dat is vier tot 25 keer de 90 euro per kWh voor lithium-ion batterijen.
Wat nu?
Als Toyota daadwerkelijk dit kernprobleem kan oplossen kunnen solid-state EV-batterijen een reisbereik van ongeveer 1.200 kilometer leveren. Dat is 2,4 keer dat van conventionele lithium-ion batterijen. Dat met een laadtijd van 10 minuten of minder.
- Ter vergelijking: De Tesla Model Y, het best verkochte EV vandaag, heeft een maximale actieradius van 530 km. Die kan in 15 minuten worden opgeladen via een Tesla Supercharger. (kg)