De Japanse autofabrikant Toyota trekt samen met zijn lokale partner FAW Group in de Chinese stad Tianjin een fabriek voor de bouw van elektrische wagens op. Met de investering is een bedrag van ongeveer 1,1 miljard euro gemoeid, bevestigen lokale autoriteiten.
De fabriek krijgt een productiecapaciteit van 200.000 wagens die door nieuwe energiebronnen worden aangedreven. Het gaat over auto’s op batterijen, plugin-hybrides en auto’s met brandstofcellen.
Voordeel
Voor experts is het begrijpelijk dat Toyota zijn aanwezigheid in China, de grootste automarkt van de hele wereld, wil versterken. ‘De Chinese overheid legt een grote nadruk op de promotie van elektrische wagens,’ zeggen ze.
‘Daarbij eisen de autoriteiten dat een gedeelte van die productie in China gebeurt. De joint venture met FAW Group laat Toyota toe zich op een vroeg ogenblik op die markt te installeren. Zo kan de Japanse autobouwer een belangrijk concurrentievoordeel uitbouwen.’
‘De Japanse autofabrikant kan ook teren op de successen die hij tot nu toe in China heeft geboekt,’ zeggen de experts. ‘Toyota heeft in China al vier fabrieken.’
‘Toyota verkocht vorig jaar in China 1,62 miljoen wagens. Dat betekende een stijging met 9 procent tegenover het jaar voordien. Tegelijkertijd kende de totale autoverkoop in China een terugval met 8,2 procent.’
Premies
De Chinese autoverkoop gaat door een lastige periode. Dat geldt ook voor de verkoop van modellen met nieuwe energiebronnen. In januari kende die categorie in China een verkoop van 44.000 exemplaren, een daling met 54,4 procent tegenover vorig jaar.
Het is de zevende opeenvolgende achteruitgang op maandbasis. Een verklaring daarvoor is niet alleen de vertraging van de Chinese economische groei. Halverwege vorig jaar stopte de Chinese overheid ook met de premies en andere voordelen die tot dan toe bij de aankoop van een elektrische auto werden gegeven.